لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

ان بی سی: جلسه بولتون و مقامات ارشد آمریکایی درباره ایران در مقر «سی آی ای»


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا (عکس از آرشیو)
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا (عکس از آرشیو)

به گفته شش تن از مقامات دولت آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی هفته گذشته در یک اقدام بسیار نادر با مقامات امنیتی ارشد، دیپلمات‌ها و مشاوران نظامی کاخ سفید در مقر مرکزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، یا «سی آی ای» در مورد ایران دیدار کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان بی سی» در این جلسه که به گفته این مقامات ساعت ۷ بامداد روز دوشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) برگزار شد جینا هسپل، مدیر سی آی ای، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع، ژنرال جو دانفورد رییس ستاد نیروهای مسلح، مایک پومپئو، وزیرامور خارجه و دان کواتس مدیر امنیت ملی شرکت داشتند.

«ان بی سی» جلسات مربوط به امنیت ملی معمولا در اتاق عملیات یا وضعیت کاخ سفید برگزار می شوند. به گفته مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا برگزاری جلسه مقامات ارشد کاخ سفید و اعضای دولت آمریکا در مقر مرکزی سی آی ای بسیار نادر است.

به گفته این مقامات موضوع جلسه روز دوشنبه گذشته اطلاعات امنیتی نبود که منجر به اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن های تهاجمی به خاورمیانه شد. ولی آنها موضوع گفتگوها در این جلسه را مشخص نکردند.

پنج مقام نظامی و مامور عملیاتی سابق سی آی ای گفتند در گذشته چنین جلساتی معمولا برای بررسی عملیات های پنهانی بسیار حساس، بررسی نتایج آنها و یا بررسی گزینه های یک عملیات جدید برگزار می شد.

دو مقام سابق آمریکایی گفتند آمریکا برای جمع آوری اطلاعات در مورد ایران قابلیت مشخصی دارد که فقط در دفتر مرکزی سی آی ای قابل بررسی است.

جان مک لاگلین، یکی از مدیران سابق سی آی ای گفت دلیل احتمالی دیگر برای برگزاری این جلسه اختلاف نظر بین مقامات ارشد در مورد اطلاعات امنیتی در خصوص یک موضوع مشخص است. به گفته او دیک چینی، معاون ریاست جمهوری در دوره جورج دبلیو بوش، در موارد زیادی برای سئوال کردن از تحلیلگران امنیتی در مورد اطلاعات آنها به دفتر مرکزی سی آی ای می رفت.

منتقدان دیک چینی بعدا او را متهم کردند که با نتیجه گیری های مطلوب خود از اطلاعات امنیتی موجود قصد داشت ثابت کند که عراق سلاح های کشتار و تخریب جمعی دارد. بعدا مشخص شد که ارزیابی سی آی ای و سایر نهادهای امنیتی آمریکا از این موضوع اشتباه بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا حاضر نشد در مورد جلسه روز ۲۹ آوریل اظهار نظر کند.

این جلسه همزمان با تشدید فشارهای آمریکا بر ایران و افزایش تحریم ها برگزار شد. چند روز پس از برگزاری این جلسه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به افزایش تهدیدهای ایران خبر اعزام ناوهواپیمابر یو اس اس لینکلن و ناوگروه آن به خلیج فارس را اعلام کرد. او به حکومت ایران هشدار داد «به هرگونه حمله ای به منافع آمریکا و متحدان آن با نیرویی بی امان پاسخ داده خواهد شد.»

روز پنجشنبه دونالد ترامپ در پاسخ به سئوالی در مورد ایران گفت:«آنها در وضعیت بدی هستند. من به امید روزی هستم که واقعا بتوانم به آنها کمک کنیم. هدف ما آسیب زدن به آنها نیست. می خواهم که آنها قوی و عظیم باشند واقتصاد خوبی داشته باشند. ولی آنها باید تماس بگیرند و اگر تماس بگیرند ما آماده گفتگو هستیم.»

مقامات آمریکایی معتقدند تحریم ها که از سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام دوباره به اجرا گذاشته شد اقتصاد ايران را به شدت تضعیف کرده، نرخ تورم را افزایش داده و صادرات نفت را در حد چشمگیری کاهش داده است.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته اعلام کرد نرخ تورم در ایران در سال جاری به ۳۷ درصد خواهد رسید و حجم اقتصاد آن کشور ۶ درصد کاهش خواهد یافت.

نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا دولت دونالد ترامپ را به تشدید تنش با ایران با هدف زمینه سازی برای جنگ متهم می کنند.

تیم کین، عضو دمکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا روز سه شنبه گفت:«به شدت نگران هستم که دولت دونالد ترامپ ما را به سوی یک جنگ غیرضروری با ایران سوق دهد.»

کریس مورفی:عضو دمکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا نیز گفت:«استراتژی ترامپ در مورد ایران تشدید کورکورانه تنش است. هیچ طرح مشخص و استراتژی همه جانبه ای وجود ندارد. فقط تنش با هدف تشدید تنش است.»

با این همه برخی از منتقدان سیاست تندروانه دولت آمریکا در مورد ایران معتقدند تقویت نیرویهای آمریکایی در منطقه دلایل موجهی دارد.

یک مقام سابق دولت آمریکا گفت:«اطلاعات امنیتی موجهی وجود دارد که نشان می دهد ایران در حال تدارک حمله در منطقه است.»

دولت دونالد ترامپ اتهام «تغییر رژیم » در ایران را رد کرده و می گوید هدف فشارهای آن «تغییر رفتار» حکومت ایران است.

«ان بی سی» می‌گوید، مسئول عملیات سی آی ای در مورد ایران مایک د آندرا است. او از مدیران امنیتی باسابقه این سازمان و در گذشته مسئول حملات پهپادی به اهداف القاعده و شکار اسامه بن لادن بود.

با استفاده از گزارش شبکه تلویزیونی «ان بی سی»؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG