لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

لندن و سازمان ملل حکم اعدام شهروندان اسیر بریتانیایی در دونباس را محکوم کردند


ایدن اسلیم و شوان پینتر، دو شهروند بریتانیایی و ابراهیم سعدوم، شهروند مراکشی در یکی از زندان‌های جمهوری خود خوانده دونتسک
ایدن اسلیم و شوان پینتر، دو شهروند بریتانیایی و ابراهیم سعدوم، شهروند مراکشی در یکی از زندان‌های جمهوری خود خوانده دونتسک

بریتانیا روز جمعه ۲۰ خرداد صدور حکم اعدام توسط شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین برای دو شهروند این کشور را که در صفوف ارتش اوکراین می‌جنگیدند «نقض فاحش» کنوانسیون ژنو توصیف و محکوم کرد.

ایدن اسلیم و شوان پینتر، دو شهروند بریتانیایی روز پنجشنبه توسط دادگاهی در جمهوری خود خوانده دونتسک، بخشی از ناحیه دونباس در شرق اوکراین، به جرم «مزدوری» به مجازات مرگ محکوم شدند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا گفت بوریس جانسون در مورد وضعیت و سرنوشت این دو نفر با دولت اوکراین و نه روسیه در گفت‌وگو است.

وی افزود: «در حال حاضر اولویت ما همکاری با دولت اوکراین برای تضمین آزادی هر چه سریع‌تر این افراد است.»

او در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال مذاکره با روسیه گفت: «ما با دولت روسیه تماس دائم نداریم.»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز محاکمه و صدور حکم اعدام برای این دو نفر را « نقض فاحش» کنوانسیون ژنو توصیف کرد.

خانواده ایدن اسلیم نیز گفت فرزند آنها و شوان پینتر هیچگاه مزدور نبوده و نیستند. آنها در بیانیه‌ای افزودند: «ایدن و شوان هنگام وقوع جنگ ساکن اوکراین و پرسنل نیروهای مسلح این کشور بودند و حقوق آنها همچون هر اسیر جنگی دیگر باید رعایت شود.»

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفت دو شهروند بریتانیایی و یک شهروند مراکشی به نام ابراهیم سعدوم که به مجازات مرگ محکوم شده‌اند در قلمرو جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین مرتکب جنایت شده‌اند.

وزارت خارجه روسیه نیز گفت واکنش بریتانیا به صدور چنین احکامی «معمولا احساسی و اغراق‌آمیز» است و لندن در مورد این موضوع باید با مقامات جمهوری خلق دونتسک تماس بگیرد.

بریتانیا این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسد و حکومت اوکراین نیز هیچ گونه کنترلی بر این منطقه ندارد. ناحیه دونباس طبق قوانین بین‌المللی قلمرو اوکراین تلقی می‌شود و فقط حکومت روسیه این دو جمهوری را به رسمیت شناخته است.

يک مقام سازمان ملل ضن ابراز نگرانی در مورد سرنوشت این افراد گفت: «بر اساس اطلاعاتی که ستاد نیروهای مسلح اوکراین در اختیار ما قرار داده این سه نفر پرسنل نیروهای مسلح اوکراین هستند و آنها نباید مزدور تلقی شوند. یک چنین محاکماتی علیه اسرای جنگی مصداق جنایت جنگی است.»

یک مقام ارشد دولت اوکراین نیز گفت روسیه قصد دارد از این سه شهروند خارجی به عنوان گروگان برای اعمال فشار بر غرب در مذاکرات صلح استفاده کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG