لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

مقابله با «عادی‌سازی» شرایط در ایران از طریق راه‌اندازی کارزارِ «علیه فراموشی»


مجموعه عکس‌های قربانیان جمهوری اسلامی
مجموعه عکس‌های قربانیان جمهوری اسلامی

کاربران ایرانی با راه‌اندازی یک کارزار در توییتر فارسی با استفاده از هشتگ «علیه فراموشی» به یادآوری نام قربانیان جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

کاربران در این کارزار با انتشار نام، عکس‌ها، آثار و ویدئوها، یاد کسانی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ از سوی جمهوری اسلامی بازداشت، زندانی، شکنجه یا کشته‌ شدند را گرامی داشته و در مواردی از دیگر کاربران نیز دعوت کرده‌اند تا از قربانیان دیگر نام ببرند.

این کارزار طی چند روز با استقبال گسترده‌ای در بین کاربران ایرانی در توییتر روبرو شده و هشتگ «علیه فراموشی» تا روز جمعه، ۱۴ بهمن بیش از ۱۷۰ هزار بار توئیت شده است.

هدف از این کارزار، مقابله با «عادی‌سازی» جنایت از سوی جمهوری اسلامی به‌ویژه با اوج‌گیری اقدامات خشونت‌آمیز حکومت هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ماه‌های اخیر بوده است.

کاربران بیش از همه از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» هم‌چون حمیدرضا روحی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، کیان پیرفلک، خدانور لجه‌ای، هم‌چنین معترضانی که اعدام شدند یعنی مجیدرضا رهنورد، محسن شکاری، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نام برده‌اند.

برخی کاربران نیز با ساخت مجموعه عکس‌ها و ویدئوهایی در مورد قربانیانی که وجه اشتراک دارند، به موضوع جنایت صورت‌گرفته در مورد این افراد اشاره کرده‌اند.

در میان نام‌هایی که کاربران تاکید دارند نباید فراموش شوند، می‌توان به نام نوید افکاری، پویا بختیاری، ریحانه جباری و شهروندان بهائی اعدام شده در دهه ۱۳۶۰ هم اشاره کرد.

هم‌چنین زندانیان سیاسی از جمله قربانیانی هستند که کاربران با هشتگ «علیه فراموشی» از آن‌ها یاد کرده‌اند.

جان‌باختگان هواپیمای سرنگون‌شده توسط سپاه نیز از جمله افرادی هستند که در کارزار اخیر نام و عکس‌های آن‌ها بسیار بازنشر شده است.

از جمله اقدامات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته که قربانیان زیادی از خود به جا گذاشت، اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ است.

با این حال با توجه به کاهش فاصله زمانی تحرکات اجتماعی در سال‌های اخیر و مشارکت گسترده‌تر شهروندان، از جمله در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸، ۱۴۰۱ بیشتر قربانیانی که کاربران در کارزار «علیه فراموشی» از آن‌ها نام برده‌اند، مربوط به چند سال اخیر است.

XS
SM
MD
LG