لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

کانادا و عربستان سعودی پس از پنج سال روابط خود را از سر گرفتند


سفارت کانادا در ریاض
سفارت کانادا در ریاض

کانادا و عربستان سعودی روز چهارشنبه سوم خرداد با از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک و تعیین سفرای جدید موافقت کردند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ در پی توییت وزارت خارجه کانادا مبنی بر حمایت از فعالان بازداشت‌شده حقوق زنان در عربستان، سفیر کانادا را اخراج کرد. ریاض همچنین سرمایه‌های خود در کانادا را فروخت و از شهروندان عربستانی که در کانادا تحصیل می‌کردند خواست که این کشور را ترک کنند.

وزارتخانه‌های خارجه دو کشور در بیانیه‌ای عنوان ‌کردند که تصمیم روز چهارشنبه پیرو مذاکرات نوامبر گذشته میان جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک اتخاذ شده است.

وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که «تمایل دوجانبه‌ای برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک وجود دارد».

کانادا ژان فیلیپ لینتو را به عنوان سفیر جدید خود در ریاض برگزیده است.

تنش‌ها میان کانادا و عربستان سعودی پس از توییت‌های دیپلمات‌های کانادایی افزایش یافت که از ریاض خواسته بودند «بلافاصله» فعالان بازداشت‌شده حقوق زنان را آزاد کند.

از جمله کسانی که در آن زمان دستگیر شدند، سمر بدوی بود که برادر نویسنده‌اش، رائف بدوی در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی دستگیر و سپس به دلیل توهین به اسلام به هزار ضربه شلاق و ۱۰ سال زندان محکوم شد.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر و دیپلمات‌های غربی از جمله کانادایی‌ها سال‌ها پرونده او را دنبال کردند و از عربستان سعودی خواستند او را آزاد کند. همسر وی، انصاف حیدر نیز در کانادا زندگی می‌کند و تابعیت کانادا را دریافت کرده است.

سعودی‌ها در ماه‌های اخیر جنب و جوش دیپلماتیک چشمگیری داشته‌اند. این مدت ریاض توانست روابط دیپلماتیک خود را با ایران احیا کند، تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ علیه شورشیان حوثی را گسترش دهدد و زمینه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را فراهم سازد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG