لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

سفر رئیسی به پکن؛ رئیس‌جمهور چین در میانه فشارهای غرب از ایران حمایت کرد


شی جین پینگ (راست) رئیس‌جمهور چین در مراسم استقبال از ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی‌اش
شی جین پینگ (راست) رئیس‌جمهور چین در مراسم استقبال از ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی‌اش

رئیس‌جمهور چین در جریان سفر همتای ایرانی‌اش به این کشور برای توسعه روابط دوجانبه بر حمایت پکن از جمهوری اسلامی تاکید کرد.

به گزارش سایت تلویزیون دولتی چین، شی جین پینگ روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن در دیدار با ابراهیم رئیسی خود گفت که «چین از حاکمیت ملی ایران و مقاومت در برابر یکجانبه‌گرایی و زورگویی حمایت می‌کند».

او افزود که پکن با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی و تضعیف امنیت و ثبات ایران مخالف است.

آقای شی وعده داده که دو کشور «در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی یکدیگر همکاری کنند»، اما جزئیاتی ارائه نداد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تلاش‌های ایران، چین و روسیه برای بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب نوشته که هنوز معلوم نیست رؤسای‌جمهور چین و ایران درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مذاکراتی انجام داده‌اند یا نه، اما ایران پیشتر با ارسال گسترده پهپاد به روسیه، از جنگ این کشور در اوکراین حمایت کرده است.

این گزارش می‌افزاید چین و ایران همراه با روسیه خود را به عنوان وزنه‌های تعادل در مقابل قدرت آمریکا معرفی می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز با انتشار گزارشی نوشته که این نخستین سفر دولتی یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران به چین در ۲۰ سال اخیر است و رئیس‌جمهور چین در این دیدار از «مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرده است».

در سفر آقای رئیسی همچنین در قالب «سند همکاری ۲۵ ساله» که سال ۲۰۲۱ امضا شده بود، ۲۰ تفاهم‌نامه و سند همکاری در زمینه‌های گردشگری تا تجارت و حمل و نقل ریلی امضا شد.

پیشتر خبرگزاری فارس گزارش داده بود که قرار است اسناد همکاری به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا شود.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران و تنها مشتری نفت جمهوری اسلامی بعد از سوریه است، اما گزارش‌های بین‌المللی و آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد بخش اعظم محموله‌های نفتی ایران تحت نام دیگر کشورها و از طریق واسطه‌ها تحویل چین می‌شود.

به رغم گذشت دو سال از امضای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پکن هنوز اقدامی برای سرمایه‌گذاری در ایران نکرده است.

رسانه‌های ایران روز ۹ بهمن با استناد به اظهارات مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، از «رویگردانی چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران» خبر دادند و رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز با تایید کاهش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران تاکید کرد که یکی از دلایل آن «گرایش مدیران میانی جمهوری اسلامی به غرب» است.

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، روز هشتم بهمن در یک نشست خبری اعلام کرد که از ابتدای دولت رئیسی تاکنون، چینی‌ها در ۲۵ طرح و تنها به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان «ردیابی سرمایه‌گذاری بین‌المللی چین»، مجموع سرمایه‌گذاری این کشور در ایران از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۴.۷ میلیارد دلار بوده که قرارداد همه این سرمایه‌گذاری‌ها به قبل از سال ۲۰۱۶ می‌رسد.

پیشتر سفر آقای شی به عربستان در آذرماه و بیانیه مشترک دولت ریاض و پکن مبنی بر لزوم احترام جمهوری اسلامی به «رژیم منع اشاعه» تسلیحات هسته‌ای و نیز «اصول حسن همجواری» جنجال‌ساز شده بود.

به غیر از این بیانیه، در بیانیه پایانی نشست اجلاس مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس نیز از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به عنوان مشکلات حوزه خلیج فارس در روابط با ایران یاد شده بود.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایرنا، فارس، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

XS
SM
MD
LG