لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

افزایش شمار قربانیان غيرنظامی در درگيری‌های ناگورنو- قره‌باغ


تصویری از شهر شوشا زیر بمباران
تصویری از شهر شوشا زیر بمباران

دولت محلی ارامنه در ناحیه مورد اختلاف ناگورنو- قره‌باغ روز جمعه ۱۶ آبان اعلام کرد که حداقل سه غیرنظامی دیگر بر اثر توپ‌باران مناطق مسکونی توسط نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

به گفته ارامنه، هدف اصلی این توپ‌باران‌ها استپاناکرت، بزرگترین شهر ناگورنو- قره‌باغ و شهر شوشا (سوسا به زبان آذربایجانی) بوده که درمناطق کوهستانی و ده کیلومتری جنوب استپاناکرت قرار دارد.

اداره خدمات اضطرای دولت محلی ارامنه در بیانیه‌ای گفت: «چندین خانه در شهر شوشا بر اثر توپ و موشک‌باران سوخته و کاملا ویران شده‌اند. این حملات در شهر استپاناکرت نیز ویرانی‌هایی به جا گذاشته است و ماموران خدمات اضطراری در این نقاط مشغول فعالیت هستند.»

یک خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در شهر استپاناکرت مرگ حداقل سه غیرنظامی را تایید کرده و گزارش داد که در طول شب گذشته صدای حداقل ۱۰ انفجار در این شهر شنیده شد.

همزمان جمهوری آذبایجان نیز اعلام کرد که مناطق غیرنظامی این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت صبح روز جمعه شهر ترتر و روستاهای اطراف آن هدف حملات نیروهای ارمنی قرار گرفته‌اند.

هر دو طرف گزارش‌های مربوط به حمله به مناطق غیرنظامی را تکذیب کرده و از آخرین تحولات در جبهه‌های جنگ روایت کاملا متفاوتی ارائه می‌دهند.

نیروهای ارمنی اعلام کردند که با «عملیات دفاعی موثر» حملات نیروهای جمهوری آذربایجان در چندین جبهه را دفع کرده‌اند. در مقابل جمهوری آذربایجان ادعا می‌کند که نیروهای این کشور با پیشروی در چندین جبهه نیروهای ارمنی را به عقب‌نشینی وادار کرده‌اند.

روز پنجشنبه ۱۵ آبان آرائیک هاروتیونیان، رییس دولت محلی ارامنه در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ گفت با نیروهای نظامی مدافع شهر شوشا دیدار و در مورد «راهکارهای مقابله با نیروهای دشمن» با آنها گفت‌وگو کرده است.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی در مورد پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان به سوی شهر شوشا او گفت: «تمامی اقدامات لازم برای دفاع از این شهر کوهستانی اجرا می‌شود.»

برخی از گزارش‌ها و ارزیابی‌ها حاکی است که از زمان شروع درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر تاکنون حداقل هزار نفر کشته شده‌اند.

همزمان با تداوم درگیری‌ها در ناگورنو- قره‌باغ نگرانی‌ها در مورد گسترش این بحران و دخالت ترکیه حامی جمهوری آذربایجان، و روسیه که با ارمنستان پیمان امنیتی مشترک دارد افزایش یافته است.

تمامی آتش‌بس‌هایی که طی هفته‌های اخیر با میانجیگری روسیه و آمریکا اعلام شد به فاصله چند ساعت نقض شده و هر یک از طرفین دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

هر دو طرف ادعا می‌کنند که در طول نبردهای اخیر به طرف مقابل تلفات سنگینی وارد کرده‌اند ولی راستی‌آزمایی و تایید مستقل این ادعاهای متناقض ناممکن است.

ولادیمیر پوتین اوایل آبان اعلام کرد که طبق ارزیابی دولت روسیه در این نبردها حدود ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG