لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

مناقشه بر سر ناحیه واروشا؛ قبرس به شورای امنیت شکایت کرد


واروشا جزو مناطق مورد اختلاف ترک‌ها و یونانیان قبرس تلقی می‌شود
واروشا جزو مناطق مورد اختلاف ترک‌ها و یونانیان قبرس تلقی می‌شود

دولت قبرس روز چهارشنبه ۳۰ تیر به خاطر بازگشایی بخشی از یک ناحيه ساحلی به نام واروشا توسط ترک‌های قبرس به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. این در حالی است که حکومت ترکیه با وجود مخالفت جامعه بین المللی بر راه حل تقسیم جزیره قبرس به دو کشور جداگانه تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترک‌های قبرس که مورد حمایت آنکاراست، روز سه‌شنبه اعلام کرد بخشی از این منطقه ساحلی که در حال حاضر جزیی از محدوده نظامی است و طبق توافقات بین المللی باید به دولت قبرس بازگردانده شود برای اسکان غیرنظامیان بازگشایی خواهد شد.

دولت قبرس به این تصمیم شدیدا اعتراض کرد. دولت‌های غربی نیز از این اقدام انتقاد کرده‌اند و واشینگتن آن را یک اقدام «غیرقابل قبول» توصیف کرد. ولی حکومت ترکیه به این انتقادها توجهی نکرده است.

در پی تصرف بخشی از خاک قبرس توسط ارتش ترکیه در سال ۱۹۷۴ حدود ۱۷ هزار نفر از ساکنان یونانی واروشا از این ناحیه ساحلی گریختند. از آن زمان این منطقه خالی از سکنه بوده و جزو مناطق مورد اختلاف ترک‌ها و یونانیان قبرس تلقی می‌شود. سازمان ملل در قطعنامه‌های خود خواسته است که کنترل ناحیه ساحلی واروشا به اين نهاد سپرده شود.

بازگشایی و تحویل این ناحیه به نهادهای غیرنظامی منطقه تحت کنترل ترک‌های قبرس در حقیقت به چالش کشیدن مصوبات جامعه بین المللی است که براساس آن ناحیه ساحلی واروشا در یک توافق صلح باید به حکومت قبرس بازگردانده شود.

وزیر خارجه قبرس گفت: «این اقدام نقض صریح قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان است و روی تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات تاثیر منفی خواهد داشت.»

در نتیجه اشغال بخشی از نواحی شمالی قبرس توسط ارتش ترکیه در سال ۱۹۷۴ خاک قبرس به دو بخش تحت کنترل ترک‌ها و یونانیان تقسیم شده و مذاکرات صلح برای حل این بحران بارها شکست خورده است.

ارسین تاتار، رهبر ترک‌های قبرس که مورد حمایت آنکارا است روز چهارشنبه گفت در حال حاضر فقط راه حل تشکیل دو کشور جداگانه عملی است.

او افزود: «اکنون تنها خواست ترک‌های قبرس در مذاکرات بین المللی به رسمیت شناختن استقلال یک کشور جداگانه است.»

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز گفت: «تمامی اقدامات به غیر از این راه حل به بن بست رسیده و منقضی شده‌اند.»

محور و هدف اصلی تمامی مذاکرات تاکنون متحد کردن جزیره قبرس در چارچوب یک حاکمیت فدرال بوده است. یونانیان قبرس با ایده تشکیل دو کشور جداگانه که حاکمیت ترک‌ها بر شمال این جزیره را به رسمیت بشناسد، مخالفند. تاکنون فقط حکومت ترکیه دولت ترک‌های قبرس را به رسمیت شناخته است.

بر اساس طرح سازمان ملل برای اتحاد مجدد قبرس که در سال ۲۰۰۴ ارائه شد ناحیه ساحلی واروشا یکی از مناطقی است که باید تحت حاکمیت دولت قبرس به ساکانان یونانی منطقه بازگردانده شود. البته یونانیان قبرس در یک همه‌پرسی طرح پیشنهادی سازمان ملل برای ایجاد یک حاکمیت فدرال در قبرس را رد کرده‌اند.

قبل از اشغال شمال قبرس توسط ارتش ترکیه و تقسیم این جزیره به دو بخش تحت کنترل ترک‌ها و یونانیان، ناحیه ساحلی واروشا یکی از مقاصد گردشگری مهم اروپا بود که بازیگران سرشناس هالیوود در آن دوران مثل الیزابت تیلور و پل نیومن به آن سفر می‌کردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG