لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

دریچه تیر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در تیر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۳۰ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ممنوعیت خروج از کشور برای محمدصدیق کبودوند

محمدصدیق کبودوند، موسس «سازمان حقوق بشر کردستان»، از ممنوع‌الخروج شدن خود خبر داد.

این فعال حقوق بشر که سال‌ها پیش به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ پس از تحمل ۱۰ سال حبس از زندان آزاد شد.

محمدصدیق کبودوند با رد اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در طول مدت زندان خود چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

۱۶:۱۹ ۲۰.۴.۱۳۹۸

اعتراض ده‌ها تشکل دانشجویی به حکم زندان مهدی حاجتی

۶۸ تشکل دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای مشترک با حمایت از مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، از صدور حکم زندان برای او انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، این تشکل‌های دانشجویی در بیانیه خود مهدی حاجتی را فردی توصیف کرده‌اند که هرگز درگیر بده‌بستان‌های سیاسی نشد و عملکرد او چیزی جز مبارزه با فساد مالی و دفاع از حقوق شهروندی نبود.

مهدی حاجتی که از ۱۲ خردادماه برای گذراندن محکومیت خود در زندان شیراز به سر می‌برد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و دوسال تبعید محکوم شده است.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، مهرماه سال گذشته پس از انتشار توییتی درباره پیگیری بازداشت دو بهایی در این شهر بازداشت و پس از ۱۰ روز با وثیقه آزاد شده بود.

۱۶:۱۴ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت سه زندانی در اعتصاب غذا

سازمان گزارشگران بدون‌مرز، نسبت به وضعیت جسمی سهیل عربی،‌ امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد.

سهیل عربی، زندانی عقیدتی که از شش سال پیش در زندان به سر می‌برد، به اتهام «سب‌النبی» (توهین به پیامبر مسلمانان) ابتدا به اعدام محکوم شده بود اما بعدا حکمش به هفت سال و نیم زندان کاهش یافت. او از حدود سه هفته پیش در اعتصاب غذاست.

امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری، دو عضو تحریریه نشریه گام نیز دی ماه ۹۷ در پی حمایت از اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز بازداشت شدند و از آن زمان در زندان به سر می‌برند. این زوج روزنامه‌نگار در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۱۵:۴۷ ۲۰.۴.۱۳۹۸

ابراز نگرانی گزارشگران ویژه سازمان ملل نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران

شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۹ تیر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «عدم دسترسی» زندانیان سیاسی در ایران به خدمات پزشکی ابراز نگرانی شدید کردند.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند که ماه‌هاست در تماس‌های خود با مقام‌های ایران نسبت به وضعیت جسمی و روحی زندانیان سیاسی در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند، اما به‌رغم اطمینانی که حکومت ایران می‌دهد، همچنان گزارش‌هایی به دست آنها می‌رسد که حکایت از عدم دسترسی این زندانیان به امکانات درمانی دارد، حتی در شرایطی که جان‌شان در خطر است.

در این بیانیه نام آرش صادقی، احمدرضا جلالی، کامران قادری، نرگس محمدی و نازنین زاغری به چشم می‌خورد.

۱۵:۴۱ ۲۰.۴.۱۳۹۸

بازداشت مادر صبا کردافشاری، فعال حقوق زنان

راحله احمدی، مادر صبا کردافشاری، روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

صبا کردافشاری از ۱۱ خردادماه در بازداشت به سر می‌برد، اما علت بازداشت یا اتهامش اعلام نشده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید صبا کردافشاری جهت اعترافات اجباری در زندان تحت فشار است.

۱۵:۰۳ ۲۰.۴.۱۳۹۸

بازداشت محمد نوری‌زاد، فیلمساز و فعال مدنی

محمد نوری‌زاد، مستندساز و فعال مدنی در تهران، روز چهارشنبه در پی احضار به دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شد.

از علت بازداشت یا اتهام او خبری منتشر نشده است.

محمد نوری‌زاد از منتقدان جمهوری اسلامی و یکی از امضاکنندگان نامه‌ای با ۱۴ امضا ست که خواستار استعفای علی خامنه‌ای از سمت رهبری جمهوری اسلامی ایران شده بودند.

وی طی سال‌های گذشته بارها احضار و بازداشت شده است.

۱۵:۰۱ ۲۰.۴.۱۳۹۸

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی چهار زن بازداشت‌شده در روز جهانی کارگر

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط چهار زندانی زنی شده که در تجمع روز کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر، با بیان اینکه ندا ناجی، عاطفه رنگریز، آنیشا اسداللهی، سه فعال حقوق کارگران و مرضیه امیری، روزنامه‌نگار هفته‌هاست که به دلیل حضور در تجمع روز جهانی کارگر در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بازداشت به سر می‌برند، افزود که این افراد به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

۱۴:۵۶ ۲۰.۴.۱۳۹۸

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی سه فعال حقوق زنان

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز سه مدافع حقوق زنان شد.

در این بیانیه آمده است این افراد به دلیل اعتراض به قانون حجاب اجباری، به مواردی همچون «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا از طریق تبلیغ کشف حجاب» متهم شده‌اند و از اوایل بهار امسال بدون دسترسی به وکیل مدافع در بازداشت به سر می‌برند.

۱۴:۵۴ ۲۰.۴.۱۳۹۸

بازداشت هشت نوکیش مسیحی در بوشهر

سازمان ماده ۱۸، نهاد فعال در زمینه حقوق مسیحیان ایران، از بازداشت هشت نوکیش مسیحی از جمله پنج تن از اعضای یک خانواده در بوشهر خبر داد.

بر اساس این گزارش، سام خسروی و همسر او مریم فلاحی، ساسان خسروی و همسر او مرجان فلاحی، مادرِ سام و ساسان خسروی به نام خاتون فتح‌الله‌زاده، پوریا پیما و همسر او فاطمه طالبی، و حبیب حیدری روز ۱۰ تیرماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در بوشهر بازداشت شده‌اند.

از علت بازداشت یا اتهام این افراد خبری در دست نیست.

۱۴:۴۸ ۲۰.۴.۱۳۹۸

وضعیت «نامناسب» جسمی محمد نظری در زندان

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمد نظری، در صفحه توییترش نوشت موکلش به او گفته است که در نتیجه اعتصاب غذای ۹۰ روزه‌اش در سال ۹۶ تومور مشکوکی در معده‌اش دیده شده ولی اجازه بستری شدن و معالجه به او داده نمی‌شود.

محمد نظری در سال ۷۳ به اتهام محاربه به اعدام و با تخفیف به حبس ابد محکوم شد و محمدحسین آقاسی می‌گوید تلاش‌هایش برای اعاده دادرسی به نتیجه‌ای نرسیده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG