لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

دریچه تیرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در تیر ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۳:۰۴ ۴.۴.۱۳۹۹

تایید حکم زندان معصومه اکبری٬ فعال مدنی

دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم شش سال زندان معصومه اکبری٬ فعال مدنی را عینا تایید کرد که از این حکم پنج سال آن قابل اجراست.

او که در سال‌های گذشته در تجمعاتی اعتراضی از جمله تجمعی مقابل کانون وکلای دادگستری شرکت کرده بود٬ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

۱۷:۲۷ ۳.۴.۱۳۹۹

صدور حکم هشت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای سیاوش نوروزی٬ فعال دانشجویی

سیاوش(مصطفی) نوروزی‌جعفرلو، دانشجوی گرافیک دانشگاه شیراز، در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به هشت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

اتهام‌های او «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی کشور» و «اهانت به رهبری» عنوان شده است.

سیاوش نوروزی دی‌ماه ۹۸ در پی شرکت در تجمعی در رابطه با یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه بازداشت و پس از دو هفته با وثیقه آزاد شده بود.

۱۷:۱۴ ۳.۴.۱۳۹۹

صدور حکم پنج ماه زندان برای ترانه علیدوستی٬ بازیگر سینما

ترانه علیدوستی٬ بازیگر سینما به پنج ماه زندان محکوم شد که این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است.

او در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو تهران به «توهین به مامورین نیروی انتظامی» متهم شده است و علت این اتهام انتشار توییت‌هایی در رابطه با نحوه برخورد مامورین انتظامی و گشت ارشاد با زنان است.

ترانه علیدوستی پیشتر نیز به دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

۱۷:۰۴ ۳.۴.۱۳۹۹

احضار علیرضا نوری٬ شاعر و نویسنده٬ برای اجرای حکم زندان

علیرضا نوری٬ شاعر٬ نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران٬ برای اجرای حکم زندان به شعبه پنج اجرای احکام همدان احضار شد.

او به اتهام “توهین به مقدسات” توسط شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو همدان به دو سال زندان محکوم شده است.

۱۶:۴۲ ۳.۴.۱۳۹۹

صدور حکم پنج سال دیگر زندان برای یک شهروند سنی‌مذهب زندانی

توحید شافعی٬ شهروند سنی‌مذهب ساکن تالش که در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد٬ در پرونده‌ای دیگر به پنج سال زندان محکوم شد.

توحید شافعی در این پرونده به اتهام «هواداری از گروه های مخالف نظام» به پنج سال زندان محکوم شده و این حکم دادگاه تجدیدنر در حالی ابلاغ شده است که او با پایان محکومیت قبلی خود در انتظار آزادی‌اش بود.

۱۶:۳۲ ۳.۴.۱۳۹۹

بازداشت سینا ربیعی٬ فعال دانشجویی برای اجرای حکم زندان

سینا ربیعی٬ دانشجوی دانشگاه تهران٬ روز دوم تیرماه در پی احضار به واحد اجرای احکام دادسرای اوین برای اجرای حکم زندان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او که از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ بود٬ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

۱۶:۲۷ ۳.۴.۱۳۹۹

بازداشت پیمان فرهنگیان٬ فعال کارگری

پیمان فرهنگیان٬ فعال کارگری٬ روز ۳۱ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در بندر کیاشهر بازداشت شده است.

از علت بازداشت٬ محل نگهداری و وضعیت او خبری در دست نیست.

۱۲:۰۴ ۲.۴.۱۳۹۹

بازداشت موسس و دو عضو «جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی»، نهاد خیریه در ایران

«جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی»، از بزرگ‌ترین نهادهای خیریه غیردولتی در ایران، از بازداشت مؤسس و دو تن از اعضای خود خبر داده است.

این بنیاد نیکوکاری که حمایت از شمار زیادی از کودکان کار و فقیر را برعهده دارد در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شارمین میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی را در خانه‌اش بازداشت کرده‌اند.

همچنین گزارش شده مرتضی کی‌منش مسئول، و کتایون افرازه نیز بازداشت شده‌اند. آقای کی‌منش مسئول رسانه‌ای و خانم افرازه بازرس علی‌البدل این نهاد هستند.

از علت بازداشت این افراد و نهاد بازداشت‌کننده خبری در دست نیست.

۱۱:۵۶ ۲.۴.۱۳۹۹

اجرای حکم زندان سپیده قلیان٬ فعال مدنی

سپیده قلیان٬ فعال مدنی٬ روز یکشنبه اول تیرماه در پی احضار به واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.

وی که در جریان اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه و به دلیل حمایت از کارگران بازداشت شده بود٬ به پنج سال زندان محکوم شده است.

سپیده قلیان پس از آزادی اعلام کرده بود که در زمان بازداشت مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است.

سپیده قلیان علاوه بر محکومیت پنج ساله در پرونده اعتراضات هفت‌تپه، دو پرونده دیگر نیز به دلیل انتشار اخبار زندانیان عرب و افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دارد.

این فعال مدنی چند روز پیش با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی توضیح داده بود که قاضی اجرای احکام از او خواسته است «درخواست عفو به رهبری» بنویسد و در غیر این صورت باید برای اجرای حکم زندان خود را معرفی کند.

۱۱:۴۹ ۲.۴.۱۳۹۹

احضار عبدالله رمضان‌زاده٬ فعال سیاسی به دادگاه

عبدالله رمضان‌زاده٬ سخنگوی دولت محمد خاتمی و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب٬ روز یکشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد که در پی شکایت وزارت اطلاعات روز چهارشنبه به دادگاه انقلاب فراخوانده شده است.

وی یکی از امضاکننده‌های «بیانیه ۷۷» در واکنش به سرکوب اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ است که خواستار برخورد قانونی با عاملان شلیک به مردم شده بودند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG