لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

ساختن و نواختن دوتار به فهرست میراث بشری «یونسکو» راه یافت


یونسکو می‌گوید دوتار «به اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با احترام و درک متقابل، در میان جوامع مختلف و نیز کشورهای همسایه، قوام داده است».
یونسکو می‌گوید دوتار «به اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با احترام و درک متقابل، در میان جوامع مختلف و نیز کشورهای همسایه، قوام داده است».

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در وب‌سایت خود اعلام کرده است که مهارت‌ها در ساختن و نواختن دوتار را به فهرست میراث فرهنگی ناملموس خود افزوده است.

یونسکو می‌گوید راه و فن سنتی ساختن و نواختن دوتار، اجزاء مهم فرهنگی و اجتماعی مردم و گروه‌های قومی‌ست که این ساز در میانشان رایج است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یادآوری می‌کند که این فن از استاد به شاگرد انتقال یافته و در ادبیاتی شفاهی و مکتوب نیز بازتاب پیدا کرده‌است؛ که نشان‌دهنده فرهنگ و پیشینه حاملان این سنت است.

یونسکو افزوده «این عنصر فرهنگی، به اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با احترام و درک متقابل، در میان جوامع مختلف و نیز کشورهای همسایه، قوام داده است».

محمد حسن طالبیان، نماینده ایران در این نشست در بوگوتا، کلمبیا، به ایسنا گفته «این پرونده به واسطه داشتن هر پنج معیار مورد نظر یونسکو... به تایید کمیته میراث بشری رسید».

در چهاردهمین نشست دوره‌ای کمیته میراث ناملموس بشری یونسکو که تا ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت، از ایران تنها پرونده «مهارت ساختن و نواختن ساز دوتار» ارائه شده بود.

این چهاردهمین میراث ناملموس یونسکو است که با نام ایران گره خورده است؛ از دیگر مواردی که در فهرست قرار گرفته‌اند، می‌توان به نوروز، کمانچه (همراه آذربایجان)، نان لواش (همراه آذربایجان، قزاقستان و شماری دیگر)، ردیف، پهلوانی و زورخانه، یا مهارت‌های سنتی ساخت و قایقرانی لنج، اشاره کرد.

یونسکو، ایسنا/ت
XS
SM
MD
LG