لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

سفر اردوغان به ونزوئلا؛ حمایت از مادورو، انتقاد از تحریم‌ها


اردوغان و مادورو در مراسم رسمی کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا
اردوغان و مادورو در مراسم رسمی کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا

رئیس‌جمهوری ترکیه در سفر به ونزوئلا از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور حمایت و از تحریم‌ها علیه دولت کاراکاس انتقاد کرده‌است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده اخیرا بر شدت اقدامات علیه دولت مادورو افزوده‌ است.

سفر روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه رجب طیب اردوغان به کاراکاس، نخستین دیدار رسمی او از ونزوئلاست.

واشینگتن بر شدت اقدامات تنبیهی خود علیه دولت ونزوئلا افزوده‌است. ایالات متحده اخیرا با متهم کردن مقام‌های کاراکاس به فساد، نقض حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی، تحریم‌هایی را علیه برخی از آن‌ها اعمال کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه پیش با امضای یک فرمان اجرایی، شهروندان آمریکایی را از تجارت با افراد حقوقی و حقیقی در آمریکای جنوبی که در داد و ستد «فاسد یا فریبکارانه» طلا دست دارند، منع کرد. آن‌طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید ترکیه در سال جاری، مهم‌ترین واردکننده طلای غیر مسکوک از ونزوئلا بود.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید نیکلاس مادورو از شرکت‌های ترکیه‌ای خواسته‌است تا در کشف و استخراج معادن غنی از طلا، الماس و کولتان، در جنوب آن کشور سرمایه‌گذاری کنند. کولتان ماده‌ای‌ست که در صنایع الکترونیک کاربرد دارد.

اردوغان روز دوشنبه در پایتخت ونزوئلا گفت «مشکلات سیاسی را نمی‌توان با تنبیه کردن کل یک ملت حل کرد».

رئیس‌جمهوری ترکیه که در جریان یک نشست با بازرگانان کنار مادورو حضور داشت افزوده «ما این اقدامات [تحریمی] که قوانین بین‌المللی تجارت را نادیده می‌گیرند را نمی‌پذیریم».

رجب طیب اردوغان گفته «من خواستار آن هستم که دیدارم [از ونزوئلا] به‌عنوان نشانه‌ای از همکاری مردم ترکیه با مردم ونزوئلا تعبیر شود». رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال گفته کشورش در کاراکاس «یک مسجد می‌سازد».

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که کشورش با موجی از اعتراضات مدنی و اجتماعی، تنش‌های سیاسی، راهپیمایی‌های خشونت‌بار، وضعیت اقتصادی پرتلاطم و ابـرتورم روبه‌رو شده، انگشت اتهام را به‌سوی واشینگتن گرفته و آمریکا را متهم به «جنگ اقتصادی» کرده‌است.

اما دولت آمریکا می‌گوید خواستار تغییر رفتار، و نه تغییر رژیم در ونزوئلا است. ریک وادل، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا سال پیش گفته بود «ما خواهان آن هستیم که حکومت ونزوئلا به روش‌های دمکراتیک بازگردد و به حقوق بشر و مالکیت خصوصی احترام بگذارد. این تغییرات لزوما مستلزم تغییر رژیم نیست».

سال گذشته مادورو دست به تغییراتی در قانون برای تثبیت قدرت و افزایش اختیارات خود زد که آن اقدامات نیز با واکنش آمریکا روبه‌رو شد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بهار گذشته هشدار داد اگر دولت ونزوئلا روند انتخابات «شفاف، آزاد و منصفانه» را بازنگرداند، انزوای آن در سطح جهان بیشتر خواهد شد.

ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ به این سو با مجموعه‌ای از تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها روبه‌رو است که عمدتا در اعتراض به نرخ بالای خشونت‌ها در مناطق شهری، کمبود مواد اولیه، تورم و مسائل اقتصادی و سیاسی شکل گرفتند.

برپایه مجموعه‌ای از آمار و ارقام موجود در رسانه‌های بین‌المللی دست‌کم ۲۳۰ نفر طی این چند سال جان خود را در اعتراضات از دست داده‌اند. اما بیشترین شمار کشته‌ها و زخمی‌ها به اعتراضات گسترده در سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که بیش از ۱۶۰ کشته و ۱۵ هزار زخمی برجای گذاشت. هزاران نفر نیز در این سال‌ها بازداشت شده‌اند.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، بی‌بی‌سی، تی‌آر‌تی، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG