لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

تشدید درگیری‌ها در شمال اتیوپی؛ صدها نفر در منطقه تیگره کشته شده‌اند


منابع نزدیک به دولت اتیوپی می‌گویند که درگیری‌های نظامی روزهای اخیر در منطقه تیگره دست‌کم شش کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته و این در حالی است که طبق برآوردها، شمار کشته‌های این درگیری‌ها از سال ۲۰۱۸ به این سو و با روی کار آمدن دولت آبی احمد به صدها نفر رسیده است.

این درگیری‌ها که در شمال اتیوپی و هم‌مرز با اریتره و سودان در جریان است، ثبات اتیوپی را به خطر انداخته است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۹ آبان نوشت که دولت آبی احمد در حال اعزام نیروهای بیشتر به جبهه‌های جنگ در منطقه تیگره است.

نخست‌وزیر اتیوپی روز دوشنبه در توئیتی نوشت: «نگرانی‌ها در مورد احتمال وقوع جنگ داخلی بی‌اساس و ناشی از عدم شناخت دقیق وضعیت اتیوپی است. هدف عملیات ما در برقراری قانون تضمین صلح و ثبات در کشور است».

دبیرکل سازمان ملل پیش از این روز جمعه در پیامی توییتری از درگیری و تبادل آتش در منطقه تیگره ابراز «نگرانی عمیق» کرده بود.

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، که از سال ۲۰۱۸ به قدرت رسیده است، سال گذشته به دلیل اجرای اصلاحات دمکراتیک در این کشور و صلح با ارتیره جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

او که از قوم اورومی، بزرگ‌ترین اقلیت قومی اتیوپی است، هفته گذشته نیروهای وفادار به رهبران قوم تیگره را به حمله مسلحانه به پادگان‌های دولتی متهم و نیروهای ارتش اتیوپی را برای مقابله با آن‌ها اعزام کرد.

آبی احمد افزود که جنگنده‌های ارتش اتیوپی انبارهای مهمات و سایر اهداف نظامی را بمباران کرده‌اند.

امدادگران و مقام‌های نظامی نیز از تداوم درگیری‌های شدید در منطقه تیگره خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نیروهای نظامی دولت اتیوپی نوشت که طی دو سال گذشته در جریان نبردها در نواحی مرزی بين منطقه آمهارا و تیگره حدود ۵۰۰ نفر از افراد مسلح قوم تیگره کشته شده‌اند.

در همین حال، منابع آگاه گزارش دادند که به دنبال حملات متعدد نیروهای جبهه خلق به پادگان‌های نظامی در اطراف شهر دانشا، تاکنون صدها نفر از نیروهای ارتش اتیوپی جان باخته‌اند.

یک منبع دیپلماتیک نیز کشته شدن صدها تن در این درگیری‌ها را تایید کرده است.

این در حالی است که مقام‌های رسمی از جمله دفتر نخست‌وزیر و ستاد نیروهای مسلح اتیوپی تاکنون از هرگونه اظهارنظر و پاسخ‌گویی در این‌باره خودداری کرده‌اند.

نیروهای جبهه آزادی بخش خلق تیگره در جنگ با اریتره در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و همچنین نبردهای چریکی علیه حکومت منگیستو هایله ماریام که در سال ۱۹۹۱ سرنگون شد، نقشی موثر ایفا کرد.

طبق برآورد کارشناسان، نیروی‌های نظامی این جبهه و متحدانش حدود ۲۵۰ هزار نفر است که به سلاح‌های سنگین مجهز هستند.

اقلیت قومی تیگره فقط پنج درصد از جمعیت اتیوپی را تشکیل می‌دهد، با این همه، به اندازه‌ای از قدرت برخوردار بود که تا چند دهه رهبری ائتلاف حاکم بر اتیوپی را در دست داشت.

جبهه آزادیبخش خلق تیگره روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در فیس‌بوک نوشت: «این فاشیست‌ها با بیش از ده مورد حمله هوایی به شهرهای منطقه تیگره نشان داده‌اند که در از بین بردن مردم ما از هیچ بی‌رحمی فروگذار نیستند».

دولت اتیوپی تاکنون به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

با وجود این، ارتش اتیوپی می‌گوید که در نتیجه تشدید حملات به مواضع نیروهای جبهه آزادیبخش خلق، تعداد زیادی از نیروهای زبده و شبه‌نظامیان این گروه تسلیم شده‌اند.

ارتش اتیوپی هم‌زمان ادعاهای مربوط به سرنگونی یک جنگنده نیروی هوایی را تکذیب کرد.

آبی احمد که در دوران جوانی دوشادوش نیروهای جبهه آزادیبخش خلق تیگره علیه حکومت هایله ماریام جنگیده بود، تاکنون خواست جامعه بین‌المللی مبنی بر متوقف کردن حملات نظامی را نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG