لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

درخواست غرامت سنگین اتحادیه اروپا از شرکت آسترازنکا به‌دلیل «نقض» قرارداد


 شرکت آسترازنکا ماه گذشته اعلام کرد که در عوض ۳۰۰ میلیون دُز واکسن مقرر شده در قرارداد، تا پایان ماه ژوئن فقط قادر به تحویل ۱۰۰ میلیون دز خواهد بود.
شرکت آسترازنکا ماه گذشته اعلام کرد که در عوض ۳۰۰ میلیون دُز واکسن مقرر شده در قرارداد، تا پایان ماه ژوئن فقط قادر به تحویل ۱۰۰ میلیون دز خواهد بود.

وکیل اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پنجم خرداد شرکت داروسازی «آسترازنکا» را به نقض قرارداد فروش واکسن کرونا به این اتحادیه متهم کرد و خواستار اعمال جریمه سنگین علیه این شرکت سوئدی-انگلیسی شد.

ماه گذشته، شرکت آسترازنکا اعلام کرد که در عوض ۳۰۰ میلیون دُز واکسن مقرر شده در قرارداد، تا پایان ماه ژوئن فقط قادر به تحویل ۱۰۰ میلیون دز خواهد بود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا از این شرکت می‌خواهد تا پایان ماه ژوئن دست‌کم ۱۲۰ میلیون دز واکسن کرونا تحویل دهد. آسترازنکا تا اوایل ماه مه حدود ۵۰ میلیون دز، یعنی یک چهارم میزان قید شده در قرارداد را به اتحادیه اروپا تحویل داده است.

رافائل جافرالی، وکیل اتحادیه اروپا، در اولین جلسه دادگاه در بروکسل گفت: «آسترازنکا حتی تلاش نکرده که مفاد قرارداد را اجرا کند». او افزود که اتحادیه اروپا خواستار جریمه‌ ۱۰ یورویی برای هر روز تاخیر در تحویل یک دز واکسن است. اگر قاضی دادگاه بپذیرد این جریمه از روز نخست ماه ژوئیه به اجرا گذاشته می‌شود.

رافائل جافرالی تصریح کرد که اتحادیه اروپا همچنین برای هر مورد نقض شده در قرارداد، خواستار دریافت جریمه ۱۰ میلیون یوروئی از شرکت آسترازنکا است. قرار است نتیجه این دادرسی در ماه آینده اعلام شود.

وکیل شرکت آسترازنکا با تاکید بر پیچیدگی و دشواری‌های تولید یک واکسن جدید در جلسه دادگاه گفت: «این قرارداد برای فروش و تحویل کفش یا پیراهن نیست». او اتهامات اتحادیه اروپا را «حیرت‌انگیز» توصیف کرد و گفت ارقامی که در قرارداد قید شده براساس ارزیابی کلی و اولیه در مورد قابلیت تولید واکسن بوده است. او درعین حال یادآوری کرد که واکسن آسترازنکا به بهای تولید فروخته می‌شود.

شرکت آسترازنکا بارها تاکید کرده که مفاد قرارداد با اتحادیه اروپا لازم الاجرا نیست و اصل توافق دو طرف «تلاش برای حداکثر تولید متناسب با امکانات» بوده است.

اما وکیل اتحادیه اروپا استدلال کرد که حتی اصل توافق نیز اجرا نشده است، چون در قرارداد با اتحادیه اروپا قید شده که حدود ۵۰ میلیون دز واکسن به اتحادیه اروپا تحویل داده می‌شود. به گفته رافائل جافرالی این ۵۰ میلیون دز به کشورهای دیگر فروخته شده است.

شرکت آسترازنکا گفته است که واکسن‌های تولید شده در بریتانیا طبق توافق دولت آن کشور و دانشگاه آکسفورد که سازنده واکسن است برای مصرف در بریتانیا در نظر گرفته شده بود.

وکیل این شرکت در جلسه دادگاه ادعا کرد که نام و محل کارخانجات در قرارداد با اتحادیه اروپا صرفا محض اطلاع قید شده بود و هیچ الزام حقوقی برای آسترازنکا ایجاد نمی‌کند.

اما وکیل اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که آسترازنکا در قرارداد با این اتحادیه پذيرفته بود از قبول هر تعهد دیگری که مانع تحویل واکسن به اتحادیه اروپا شود، خودداری کند.

رافائل جافرالی افزود که آسترازنکا مشکلات در خط تولید واکسن را به موقع به اتحادیه اروپا اطلاع نداده است. به‌علاوه، در تمامی پاسخ‌ها و حتی در بیانیه‌های رسمی شرکت بر اجرای به موقع تعهدات خود تاکید کرده بود اما بالاخره در ماه مارس به ناتوانی در تحویل به موقع محموله‌ها اعتراف کرد.

شرکت «آسترازنکا» از ماه دسامبر در مورد مشکلات خط تولید به اتحادیه اروپا هشدار داده بود. اما در نهایت، در پایان ماه ژانویه، پیش از موعد تحویل اولین محموله‌های واکسن به این اتحادیه به‌طور رسمی اطلاع داد که نمی‌تواند تعهدات خود را طبق زمان‌بندی تعیین‌شده اجرا کند.

با وجود این، وکیل شرکت آسترازنکا در سخنانش در جلسه دادگاه مدعی شد که این شرکت همواره برنامه‌ها و همین‌طور مشکلات موجود در زمینه تولید واکسن را به اتحادیه اروپا اطلاع داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG