لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

کمیسیون اروپا طرح افزایش سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرد


نیروگاه اتمی تیملن در جمهوری چک (عکس از آرشیو)
نیروگاه اتمی تیملن در جمهوری چک (عکس از آرشیو)

براساس طرحی که کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۳ تیر، رئوس آن را اعلام کرد، در راستای دستیابی به هدف بلند پروازانه این اتحادیه در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای، کشورهای عضو باید مصرف انرژی خود را تا سال ۲۰۳۰ کاهش داده و درعین حال سهم انرژی های تجدید پذیر را افزایش دهند.

یکی از محورهای اصلی این طرح، بازبینی مقررات ناظر بر تولید انرژی‌های تجدید پذیر در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا در سیاست‌های زیست محیطی جدید خود اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ حجم تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده در این اتحادیه در مقایسه با سال ۱۹۹۰ حدود ۵۵ درصد کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۵۰ به صفر خواهد رسید.

در راستای تحقق این هدف بلند پروازانه، کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که سهم انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ در کشورهای عضو باید به ۴۰ درصد برسد. این رقم در تصمیم گیری های سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ درصد بود.

یکی دیگر از محورهای مقررات جدید، نظارت دقیق تر بر سوزاندن چوب به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر است.

براساس دستورالعمل های جدید تمامی نیروگاه‌های تولید انرژی که ظرفیت آنها بالاتر از پنج مگاوات است و از سوخت های طبیعی (زیست توده) استفاده می کنند باید روش تولید خود را به شکلی تغییر دهند که تولید گازهای گلخانه ای در آنها در مقایسه با سوخت های فسیلی در حد چشمگیری کاهش یابد.

این دسته از نیروگاه‌ها که تولید انرژی آنها کمتر از ۲۰ مگاوات است در حال حاضر از این مقررات مستثنی هستند.

براساس این سیاست‌ها موسوم به «مناسب برای ۵۵» مقررات مربوط به مالیات بر سوخت و بازار خرید و فروش دی اکسید کربن نیز تغییر خواهد کرد. مقررات جدید پس از مذاکره بین کشورهای عضو باید به تصویب پارلمان اروپا برسد که احتمالا دو سال طول خواهد کشید.

یکی دیگر از محورهای این طرح صرفه جویی در انرژی است . کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف می شوند که تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۹ درصد در مصرف انرژی پیش بینی شده صرفه جویی کنند که تقریبا دو برابر رقمی است که قبلا تعیین شده بود.

یکی از روش های مهم صرفه جویی انرژی عایق بندی بهتر ساختمان‌ها و استفاده از دستگاه های حرارتی و سرد کننده ای است که انرژی کمتری مصرف می کنند.

در حال حاضر نوسازی عایق بندی ساختمان‌ها در اتحادیه اروپا به طور متوسط یک درصد در سال است ولی کمیسیون اروپا امیدوار است که کشورهای عضو اتحادیه با استفاده از مشوق های اقتصادی مربوط به بحران کرونا که حدود ۸۰۰ میلیارد یورو است صنایع غیر آلاینده و تولید انرژی های تجدید پذیر را توسعه داده و از این طریق فرصت های شغلی جدید در عرصه ساخت و ساز ایجاد کنند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد که تمامی درآمدها از محل مالیات بر تولید گازهای آلاینده به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر و صرفه جویی در مصرف انرژی اختصاص خواهد یافت.

یکی دیگر از توصیه‌های کمیسیون اروپا بازسازی حداقل سه درصد از ساختمان های دولتی و نهادهای عمومی در هر سال است تا به مرور میزان تولید گازهای آلاینده در تامین انرژی این ساختمان ها به صفر برسد .

این طرح شامل تمامی ساختمان های اداری و مراکز آموزشی و درمانی می شود و طبق ارزیابی صنعت ساخت و ساز هر سال حدود ۷۰۰ هزار ساختمان باید بازسازی شوند.

آمارها نشان می دهد که ساختمان های بخش دولتی و عمومی حدود ۱۱ درصد از ۲۶۰ میلیون ساختمان موجود در سراسر اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/
XS
SM
MD
LG