لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

مخالفت ضرغامی با درخواست مناظره تلویزیونی درباره توافق اتمی


آقای ضرغامی باارسال نامه‌ای به نمایندگان گفته که مذاکره تلویزیونی با رئیس‌جمهوری بر سر توافق‌نامه ژنو در شرایط فعلی به صلاح نیست
آقای ضرغامی باارسال نامه‌ای به نمایندگان گفته که مذاکره تلویزیونی با رئیس‌جمهوری بر سر توافق‌نامه ژنو در شرایط فعلی به صلاح نیست
عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در نامه‌ای رسمی به عده‌ای از نمایندگان مجلس با درخواست‌ آنها برای مناظره تلویزیونی با رئیس‌ جمهور در مورد پرونده هسته‌ای ایران مخالفت کرد.

حمید رسایی، از نمایندگان منتقد دولت روحانی در مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، دهم اسفندماه، این نامه را که تاریخ سوم اسفند را دارد بر روی وب‌سایت رسمی‌ خود منتشر کرده است.

در این نامه آقای ضرغامی می‌نویسد که برای پاسخگویی و طرح نظرات متفاوت با قرائت رسمی دولت «باید حقی وجود داشته باشد»، اما در حال حاضر «سیاست رسانه ملی در موضوع مذاکرات هسته‌ای کاملا تبیینی و حمایتی است».

رئیس تلویزیون حکومتی ایران مناظره درباره توافق‌نامه اتمی ژنو را «به چالش کشیدن سیاست‌ها و اقدامات در حال انجام» دانسته که منجر به «تضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور» می‌شود و «به صلاح کشور نمی‌باشد».

آقای ضرغامی در این نامه از نمایندگان «عذرخواهی» و ابراز امیدواری کرده است که با «گذشت زمان» شرایط و زمینه فراهم شده و «بحث‌های کارشناسی و تضارب آرا» درباره توافق‌نامه ژنو انجام شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۵ بهمن‌ماه در جمع روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی از کسانی که منتقد توافق‌نامه ژنو هستند انتقاد کرده بود و گفته بود: «چرا یک عده کم‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند؟»

پس از امضای توافق‌نامه ژنو، انتقاداتی متوجه موضع ایران در نشست‌های این کشور با گروه پنج‌ به علاوه یک شد.

به موجب توافق‌نامه ژنو، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در آخرین روز دی‌ماه متوقف کرد و یک روز پس از آن برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا در جمهوری اسلامی این اقدام را به ملت ایران «تسلیت» گفتند و توافق‌نامه را «نامتوازن» نامیدند.

فرمانده سپاه پاسداران نیز دستاورد ایران از این توافق‌نامه را حداقلی و از دست‌رفته‌هایش را حداکثری خواند.

آقای روحانی در واکنش به این سخنان و انتقادات، خطاب به دانشگاهیان گفته بود که آنها باید در این باره حرف بزنند و نباید از چیزی بترسند.

این اظهار نظر رئیس‌ جمهور ایران که از تلویزیون پخش شد واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و سبب شد تا ۱۹ تن از نمایندگان مجلس از جمله آقای رسایی در نامه‌ای از رئیس رادیو و تلویزیون ایران بخواهند تا اجازه دهد آن‌ها در یک مناظره تلویزیونی جواب انتقادات رئیس‌ جمهور را بدهند.

روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده، علیرضا ذاکانی و حسین نجابت از جمله دیگر امضاکنندگان این نامه بودند.

آن طور که خبرگزاری فارس در این باره گزارش داده بود، نمایندگان مجلس از عبارت «بی‌سواد خواندن» منتقدان ژنو برآشفته بودند و به همین جهت درصدد انجام مذاکره‌ای عمومی و تلویزیونی برآمدند.
XS
SM
MD
LG