لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

ابتکار متروی مسکو؛ ورزش کنید٬ بلیت رایگان بگیرید


برای دریافت بلیت از این دستگاه در متروی مسکو٬ باید جلوی آن بایستید و در دو دقیقه ۳۰ بار بنیشیند و بلند شوید.
برای دریافت بلیت از این دستگاه در متروی مسکو٬ باید جلوی آن بایستید و در دو دقیقه ۳۰ بار بنیشیند و بلند شوید.
تصور کنید در مسکو هستید و می‌خواهید سوار مترو شوید اما برای خرید بلیت پول ندارید. چه کار می‌کنید؟ از تصمیم خود منصرف می‌شوید و سوار مترو نمی‌شوید؟ یا بدون بلیت و به صورت غیرقانونی سوار می‌شوید و مدام نگرانی می‌کشید که ممکن است پلیس شما را متوقف کند و از شما بخواهد بلیتتان را نشانش دهید؟

نیازی به هیچکدام از این اقدامات نیست. می‌توانید ورزش کنید. دقیقترش این است که می‌توانید چند بار بنشینید و بلند شوید.

متروی مسکو برای ترغیب مردم به ورزش و همچنین تبلیغ برای بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ که قرار است در سوچی روسیه برگزار شود٬ دست به ابتکار جالبی زده است؛ یک ماشین‌ چاپ بلیت مخصوص را در مترو نصب کرده است که پول قبول نمی‌کند٬ بلکه در ازای ورزش برای شما بلیت صادر می‌کند.

برای آن‌که بتوانید از این دستگاه که در ایستگاه «ویستاووخنایا» در غرب مسکو قرار دارد٬ بلیت دریافت کنید٬ تنها کافی است که جلوی آن بایستید و در کمتر از دو دقیقه ۳۰ بار بنشینید و بلند شوید.



الکساندر ژوکف٬ مدیر کمیته المپیک روسیه در این خصوص به خبرگزاری روسیه گفته است: «هدفمان این است که نشان بدهیم بازی‌های المپیک فقط به معنای نشستن روبروی تلویزیون برای مشاهده مسابقات بین‌المللی نیست٬ بلکه به معنای پیگیری شیوه زندگی ورزشی از سوی همه مردم است.»

این دستگاه تا اواسط آذرماه در متروی «ویستاووخنایا» باقی می‌ماند.

پیش از این نیز مسئولان مترو در دیگر نقاط جهان برای ترغیب مردم به ورزش دست به ابتکار زده بودند. از جمله سال ۲۰۰۹ در استکهلم٬ مسئولان مترو با نصب پله موزیکال سعی کردند مردم را تشویق کنند تا به جای استفاده از پله برقی٬‌ از پله معمولی بالا بروند. این ایده سپس در شهرهای دیگر دنیا از جمله اوکلند٬ میلان و رِم اجرا شد.

پله موزیکال در استکهلم سوئد



این‌بار در روسیه اما٬ تشویق به ورزش به نظر می‌رسد تنها قرار نیست به مترو محدود شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه تا زمان برگزاری مسابقات المپیک زمستانی٬ کمیته المپیک روسیه تصمیم دارد ایده‌های ورزشی دیگری را نیز به اجرا بگذارد٬ از جمله نصب دوچرخه‌هایی در شهر که با پدال زدن بر روی آن می‌توانید موبایلتان را شارژ کنید و همچنین تعویض دستگیره‌های آویزان از میله‌های اتوبوس با باندهای ورزشی.

المپیک زمستانی روسیه ۱۸ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا چهارم اسفندماه ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG