لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: فوتبال را به طور موقت تعطیل کنید


حجت‌الاسلام جلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
حجت‌الاسلام جلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید ورزش ایران، به ویژه فوتبال از جهت فرهنگی دچار بحران است. وی معتقد است که فوتبال ایران به یک تعطیلی موقت نیاز دارد.

حجت‌الاسلام جلال یحیی زاده که فعال‌ترین نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در امور ورزش است و پیش از این نیز ریاست کمیته تربیت بدنی مجلس را برعهده داشت، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «معتقدم فوتبال ما نياز به یک دوره تعطيلی از صفر و ريشه‌ای دارد و بنده به عنوان نماينده مجلس، چند سال پيش هم اين مسئله را مطرح كردم و همان روزها برخی از رسانه‌ها آن را به مسخره گرفتند.»

وی همچنین رفع مشکلات فرهنگی را «علاج دردهای بی‌درمان ورزش و به ویژه فوتبال» دانست.

گفتنی است که این عضو کمیسیون فرهنگی بیش از اظهار نظر در حوزه مسائل فرهنگی،‌ سیاسی، ‌اجتماعی و اقتصادی، در خصوص رخدادها و نتایج ورزشی به ارائه نقطه نظرات خود می‌پردازد.

وی پس از شکست کاروان ورزش ایران در المپیک پکن، در طرح سوال از سازمان تربیت بدنی و تفحص از تیم مدیریتی محمد علی آبادی پیشگام بود که هر دو موضوع، بی‌نتیجه ماند.

با گذشت نزدیک به سه سال از المپیک پکن، هنوز وعده او درباره بررسی جدی مجلس نسبت به نتایج ضعیف کاروان ایران به نتیجه نرسیده است. همان طور که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی نیز پس از تعویق‌های مکرر، سرنوشت مشابهی داشته است.

آقای یحیی زاده تیرماه ۱۳۸۸ اظهار کرد: «دست بسیاری از مسئولانی که در ورزش کشور تخلفات هنگفت مالی کرده‌اند رو خواهد شد.» با این‌حال این وعده او نیز با گذشت حدود یک سال هنوز تحقق نیافته است.

پس از انتقادات رييس فدراسيون تير و كمان از نابسامانی‌های موجود در ورزش نیز، حجت‌الاسلام یحیی‌زاده گفته بود: «آقايان چند روز ديگر صبر كنند تا گزارش نهایی تحقيق و تفحص از سازمان تربيت‌بدنی در صحن قرائت شود و بعد قضاوت كنند.» این وعده نماینده مردم تفت و میبد در مجلس هم محقق نشد.

تدوین آیین نامه شفاف در خصوص مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی نیز از دیگر وعده‌های وی بود که عملی نشد.

با دست خودمان فرهنگ فوتبال را نابود کردیم

نماينده تفت و ميبد در مجلس همچنین گفته است: «متاسفانه تنها ادای حرفه‌ای شدن را درمی‌آوريم و با تزريق پول‌های هنگفت از طريق دستگاه‌های دولتی و ريختن پول‌ بسيار در جيب برخی فوتباليست‌ها كه ظرفيت آن را ندارند، با دست خود فرهنگ را در فوتبال بيش از گذشته نابود كرده‌ايم.»

آقای يحيی‌زاده با اشاره به نقل قولی ازسعيدلو، رييس سازمان تربيت بدنی، مبنی بر اين‌که برای پرداختن ريشه‌ای به مسائل فوتبال، نياز به وقفه و تعطيلی مقطعی اين رشته ورزشی است، این ایده را تایید کرد و گفت: «البته طبيعی است اگر چنين كاری بخواهد صورت گيرد بايد فدراسيون نسبت به آن تصميم‌گيری كند.»

رئیس پیشین کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح گفت: «بعضی از كسانی كه دستی بر آتش داشته و دقت لازم را دارند دنبال تعطيلی فوتبال قهرمانی هستند تا به صورت كليدی و بنيادی در مورد آن تصميم گيری شود.»

آقای یحیی زاده در شرایطی این پیشنهاد قدیمی خود را مجدداً مطرح کرده است که دولت و مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر، با چالش بزرگی به نام وزارت ورزش و جوانان مواجه هستند و به رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی و با گذشت چند هفته از مهلت قانونی دولت، محمود احمدی نژاد همچنان از معرفی وزیر پیشنهادی‌اش برای وزارت ورزش خودداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG