لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

بیش از ۵۰۰ پرواز عملیاتی ناتو بر فراز لیبی در سه روز گذشته


جنگنده رافائل فرانسوی که در عملیات لیبی شرکت کرده است
جنگنده رافائل فرانسوی که در عملیات لیبی شرکت کرده است
ناتو می‌گوید که در سه روز گذشته ۵۴۷ پرواز عملیاتی بر فراز لیبی صورت داده است و می‌افزاید که تنها در روز شنبه نیروهای ائتلافی ۱۸۴ بار بر فراز لیبی به پرواز در آمده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو، افزوده است که از میان ۱۸۴ عملیات هوایی روز شنبه، ۷۰ پرواز، از نوع «ضربتی» بوده است. عملیات هوایی ضربتی به پروازهایی اتلاق می‌شود که جنگنده‌های هوایی حامل بمب و موشک وارد عملیات شوند، اگرچه این بدان معنا نیست که این مواد منفجره به طور حتم مورد استفاده قرار گرفته باشد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو چهارم فروردین اعلام کرد که این پیمان به رهبری ایالات متحده فرماندهی اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به دست خواهد گرفت.

این سازمان دهم فروردین اعلام کرد که به طور رسمی کنترل عملیات نظامی بین‌المللی علیه نیروهای معمر قذافی را در اختیار گرفته است.

به گفته ناتو حدود ۴۰ درصد از ۵۴۷ پرواز سه روز گذشته بر فراز لیبی، شامل پرواز هواپیماها و جت‌های جنگنده بوده است.

عملیات ناتو در لیبی در حالی صورت می‌گیرد که روز جمعه هواپیماهای نیروهای ائتلاف به اشتباه بر شهروندان عادی و شورشیان مخالف حکومت در نزدیکی شهر شرقی بریقه آتش گشودند که به گفته شبکه خبری الجزیره به کشته شدن دستکم ۱۰ تن از نیروهای مخالف معمر قذافی انجامید.

عبدالحافظ غوقا، سخنگوی رهبر شورشیان نیز اعلام کرده است که این حمله در ۱۵ کیلومتری بریقه به وقوع پیوسته است که در اثر آن ۱۳ نفر ‌از جمله چهار شهروند عادی کشته و هفت نفر نیز زخمی شدند.

یکی از مقامات رسمی شورشیان گفته است که چهار شهروند کشته شده در این سانحه عبارت بودند از یک راننده آمبولانس و سه دانشجوی پزشکی.

آقای غوقا با «ناخواسته» و «تأسف بار» خواندن این واقعه تأکید کرده است که در تلاش هستند تا از وقوع دوباره این گونه حوادث جلوگیری کنند.

ناتو، نیز روز شنبه اعلام کرد که در حال تحقیق درباره این حادثه است.

در همین حال نیروهای مخالف قذافی گفتند هواپیماهای نیروهای ناتو شنبه به حملاتی علیه نیروهای وفادار به قذافی در شهر نفت خیز بریقه پرداختند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، یکشنبه، نيروهاى مخالف رهبر ليبى گفتند بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از شبه نظاميانشان مجبور به عقب نشينى از بريقه شدند.

«معاون وزیر امور خارجه لیبی کشور را ترک کرد»

روز یکشنبه و چهار روز پس از آن که موسی کوسا، وزیر امور خارجه لیبی در لندن از سمت خود استعفا کرد، گزارش‌هایی مبنی بر خروج عبد العاطی العبیدی، معاون وی از لیبی نیز منتشر شده است.

این در حالی است که در مورد مقصد آقای عبیدی اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است؛ در حالی که خبرگزاری‌های رسمی فرانسه و تونس مقصد وی را تونس اعلام کرده‌اند، یکی از مقامات ارشد دولت یونان به رویترز گفته است که معاون وزیر خارجه لیبی روز یکشنبه وارد آتن شده است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده است که آقای عبیدی سوار بر وسیله نقلیه رسمی دولت و به همراه گروه محافظان از طریق مرز خاکی وارد تونس شده است.

خبرگزاری رسمی تونس نیز اعلام کرده است که معاون وزیر امور خارجه لیبی به قصد فرودگاه تونس، وارد این کشور شده است.

این دو خبرگزاری در مورد دلیل این اقدام آقای عبیدی توضیحی نداده‌اند.

در عین حال یکی از مقامات ارشد دولت یونان به خبرگزاری رویترز گفته است که آقای عبیدی به منظور ابلاغ پیامی از سوی معمر قذافی به نخست وزیر یونان،‌ روز یکشنبه وارد آتن شده است.

اخبار مختلف در مورد خروج عبدالعاطی عبیدی از تونس در حالی منتشر شده است که به گفته یکی از مقامات رسمی تونس، موسا کوسا، وزیر خارجه تونس نیز در تاریخ هشتم فروردین از طریق مرز خاکی وارد تونس شد و پس از دو روز با پرواز سوییس ایر از شهر ساحلی جربه تونس به لندن رفت.

آقای کوسا پس ورود به لندن از وزارت امور خارجه لیبی خود کناره گرفت.

«استعفای مشاور معمر قذافی از سمت خود»

در عین حال روز یکشنبه و در ادامه موج استعفای مقامات دیپلماتیک لیبیایی از پست‌های خود، برخی منابع نزدیک به اتحادیه عرب اعلام کردند که علی عبد السلام التریکی، که به نوشته خبرگزاری فرانسه مشاورت معمر قذافی را بر عهده داشت، از سمت خود استعفا کرد.

به گفته این منابع، آقای تریکی که تا دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بر عهده داشت، روز یکشنبه در قاهره ضمن دیداری با عمرو موسا، دبیر اتحادیه عرب، از سمت خود استعفا کرده اما از انتشار بیانیه در این زمینه خودداری کرده است.

همچنین این منابع افزوده‌اند اگرچه آقای تریکی از سمت خود کناره گرفته، سخنی در مورد همراهی با شورشیان مخالف دولت به میان نیاورده است.

آقای تریکی از نظامیان دولت لیبی به شمار می‌رود که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی مقام وزارت امور خارجه لیبی را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG