لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

کشف بمب در حومه دوبلین اندکی پیش از سفر ملکه بریتانیا


ملکه الیزابت در دوبلین
ملکه الیزابت در دوبلین
به دنبال کشف یک بمب دست ساز در حوالی شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند، سفر تاریخی و نمادین ملکه بریتانیا به این شهر با اقدامات امنیتی شدیدی همراه شد.

این اولین سفر یک پادشاه یا ملکه بریتانیا به جمهوری ایرلند از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۲۱است و هدف از آن نمایش مناسبات گرم و دوستانه دو کشور همسایه و پایان تخاصم‌های تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و همسر وی بدون آنکه نگران فضای امنیتی به نظر برسند، دیدار خود را از دوبلین آغاز کردند. وزیر خارجه جمهوری ایرلند از ملکه بریتانیا در فرودگاه «کیسمنت» استقبال کرد.

این فرودگاه نام یک دیپلمات بریتانیایی را بر خود دارد که در سال ۱۹۱۶ به خاطر کمک به ملی‌گرایان جدایی‌طلب ایرلند توسط حکومت وقت بریتانیا اعدام شد.

اولین دیدار رسمی ملکه بریتانیا با مری مک‌آلیس، رییس جمهور ایرلند صورت گرفت. وی کاتولیک مذهب و اهل ایرلند شمالی است و به عنوان یک چهره طرفدار بهبود روابط بین دو کشور شناخته می‌شود.

در مراسم استقبال رسمی از ملکه در برابر محل سکونت رییس جمهور ایرلند که در گذشته محل اقامت حاکم بریتانیایی ایرلند بود، گارد احترام رژه رفت و برای ادای احترام به ملکه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

در این میان خبرگزاری رویترز، به نقل از ساکنان شهر دوبلین نوشته است، کشف بمب در این شهر در آستانه سفر ملکه بریتانیا، انتقاد و انزجار فراوانی را برانگیخته و بسیاری از مردم می‌گویند که هدف از این اقدام زنده کردن دوران تخاصم گذشته بین ایرلندی‌ها و بریتانیایی‌هاست.

بر اساس این گزارش به دنبال تماس تلفنی اهالی محل با پلیس، این بمب که در منطقه «ماینوث» واقع در ۲۵ کیلومتری دوبلین کار گذاشته شده بود، توسط ماموران خنثی‌سازی بمب خنثی شد.

مقام‌های پلیس احتمال می‌دهند، این بمب‌گذاری توسط اقلیت کوچکی از ملی‌گرایان تندروی ایرلند شمالی صورت گرفته باشد که هنوز هم به مبارزه خشونت‌آمیز با حاکمیت بریتانیا بر ایرلند شمالی اعتقاد دارند.

از سوی دیگر باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، قرار است دو روز دیگر برای یک دیدار چهار روزه وارد ایرلند شود.

در این میان مقام‌های ایرلندی بزرگترین عملیات امنیتی تاریخ خود را در آستانه این سفر آغاز کرده‌اند. در چارچوب این عملیات بیش از چهار هزار نیروی پلیس و دو هزار نظامی در سطح شهر دوبلین مستقر شده‌اند. تمام نقاط مشکوک شهر بازرسی شده، هزاران دریچه ورودی به شبکه فاضلاب قفل شده و افراد مظنون و مخالف حکومت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

به نوشته رویترز هر چند برقراری صلح در ایرلند شمالی، زمینه را برای دیدار ملکه بریتانیا از جمهوری ایرلند فراهم کرده است، ولی همواره مواردی از گذشته خشونت‌بار روابط دو کشور به میان می‌آید.

ورود ملکه به ایرلند همزمان با سی و هفتمین سالگرد بمب گذاری بزرگ دوبلین و موناهان بود که خونبارترین بمب‌گذاری با انگیزه‌های فرقه‌ای و انتقام‌جویانه در دوران جنگ بر سر ایرلند شمالی به شمار می‌آید.

همزمان با سفر ملکه الیزابت به ایرلند، نیروهای پلیس در ایرلند شمالی نیز اقدامات امنیتی خود را تشدید کرده و مراقب هستند که همزمان با این سفر، گروه‌های مسلح جدایی‌طلب با اقدامات خود سفر ملکه را تحت الشعاع قرار ندهند.

سفر ملکه الیزابت با هدف تاکید بر صلح و آشتی بین ملت‌های دو کشور صورت گرفته است. وی در سخنان خود در جریان این دیدار بدون تردید به مساله مهاجرت گسترده ایرلندی‌ها به سرزمین اصلی بریتانیا حتی پیش از امضای توافق صلح ایرلند شمالی در سال ۱۹۹۸ اشاره خواهد کرد.

گفته می‌شود، از هر ده بریتانیایی حداقل یک نفر پدر یا مادر بزرگ ایرلندی دارد و از این رو می‌تواند شهروند جمهوری ایرلند محسوب شود. مردم جمهوری ایرلند به فوتبال و محصولات فرهنگی و سرگرم کننده بریتانیا علاقه فراوانی دارند. جمهوری ایرلند با چهار و نیم میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین بازارهای کالاهای صادراتی بریتانیا مانند پوشاک و مواد غذایی است.
XS
SM
MD
LG