لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳
شارل میشل، نخست وزیر بلژیک
شارل میشل، نخست وزیر بلژیک

نخست وزیر بلژیک: از آن چه هراس داشتیم، به سرمان آمد

دو انفجار «مهیب» در فرودگاه بروکسل، پایتخت بلژیک، و همچنین یک انفجار در متروی این شهر، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. رسانه‌های دولتی بلژیک شمار کشته‌شدگان انفجارهای سه‌شنبه بروکسل را ۳۴ نفر ذکر می‌کنند.

باراک اوباما در تماسی تلفنی با شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، صحبت کرد و مراتب همدردی خود با مردم بلژیک را به اطلاع او رساند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در هاوانا، پایتخت کوبا، اعلام کرد که آمریکا هر چه لازم است انجام می‌دهد تا به بلژیک کمک کند و عاملان حملات روز سه‌شنبه به سزای اعمال‌شان برسند. او "این حملات وحشیانه علیه مردم بی‌گناه" را محکوم و تاکید کرد که این حملات زنگ خطر دیگری‌اند که جهان باید برای مبارزه با تروریسم یک پارچه شود.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در جلسه‌ای با اعضای کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا، اعلام کرد که حملات بروکسل، خواست آمریکا و متحدان‌اش را برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی زیر سئوال نمی‌برد و بر عزم این کشورها برای شکست داعش اثری نخواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین آمار خود تعداد کشته‌شدگان در انفجارهای فرودگاه و مترو در بروکسل را ۳۵ نفر اعلام کرد. بیش از دویست نفر نیز مجروح شده‌اند.

رهبران در اروپا و برخی کشورهای دیگر، بر تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها افزودند. رهبران اروپا در یک جلسه امنیتی اضطراری تصمیم گرفتند که نیروهای پلیس، متخصصان مواد منفجره، سگ‌های تربیت‌شده و لباس شخصی‌های بیشتری به مناطق حساس در قاره اروپا بفرستند.

وزیر دانش، تکنولوژی و فضای اسرائیل می‌گوید که اروپا به جای آن‌که تمامی انتقادهایش را متوجه اسرائیل کند، باید توجه بیشتری به خطرات "گروهک‌های تروریست اسلامی" نشان می‌داد.
این وزیر اسرائیلی که از متحدان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است می‌گوید زمانی که اروپا مشغول محکوم کردن اسرائیل بود، هزاران گروهک اسلامی افراطی، زیر دماغ شهروندان‌اش رشد کرد و بالید.

تعدادی از بازماندگانی که از نزدیک شاهد انفجارهای مرگ‌بار بوده‌اند، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از وحشت و سردرگمی پس از انفجار گفته‌اند. یکی از بازماندگان انفجار در فرودگاه می‌گوید که انفجارها چیزی شبیه آخر‌الزمان بود. در اطراف او بدن انسان‌هایی افتاده بود که پا نداشتند.

ایوان مایور، شهردار شهر بروکسل، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حداقل بیست تن در جریان انفجار در ایستگاه مترو مرکزی کشته شده و ۱۰۶ نفر هم زخمی شده‌اند. وی حال ۱۷ نفر از مجروحان را وخیم اعلام کرده است.

ویلم الکساندر، پادشاه هلند، نیز در واکنش می‌گوید «باز هم اروپا به بوته آزمایش گذاشته شد. حال ضروریست که قوای متحدمان را نشان دهیم و از آزادی و همبستگی‌مان دفاع کنیم.»

خانواده سلطنتی بلژیک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شاه و ملکه بلژیک از این خبر بی‌نهایت غمگین شده‌اند و عمیقا با قربانیان، خانواده‌های آن‌ها و همچنین گروه‌های امداد و نجات که هر چه در توان دارند برای کمک به خانواده قربانیان انجام می‌دهند، همدردی می‌کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG