لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

علیرضا فغانی داور فینال جام ملت‌های آسیا شد


سمت چپ: علیرضا فغانی
سمت چپ: علیرضا فغانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد علیرضا فغانی به همراه رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی از ایران، دیدار نهایی جام ملت‌های آسیا را قضاوت خواهند کرد. این بازی روز شنبه بین استرالیا و کره جنوبی برگزار می‌شود.

فهد ال مرداسی از عربستان، ریوجی ساتو از ژاپن، نواف شکرالله (بحرین)، عبدالرحمان عبدو (قطر)، عبدالله محمد از امارات و عبدالله ال هلالی (عمان) همگی می‌توانستند گزینه قضاوت دیدار نهایی باشند.

روشن ایرماتوف داور ازبکستانی که سوابق روشنی در فوتبال آسیا و جهان دارد، بازی افتتاحیه بین استرالیا و کویت را سوت زده بود. اما تیم داوری ایران با درخشش در این رقابت‌ها نظر کمیته داوران کنفدراسیون آسیا را برای قضاوت در مبارزه نهایی جلب کرد.

فینال امسال، صرف نظر از اهمیت ذاتی جام قهرمانی و نشان طلا، حساسیت و مضاعف و چشمگیری هم خواهد داشت. زیرا کره جنوبی برای شکستن طلسم ۵۵ ساله به میدان می‌آید و استرالیا هم می‌خواهد برای اولین بار فاتح جام ملت‌های آسیا شود.

شاید قضاوت مسابقه، عالی و بی نقص باشد اما فقط یک سوت اشتباه و سهوی، می‌تواند جام را در دستان میله یدیناک ستاره کریستال پالاس و کاپیتان استرالیا قرار دهد یا «کی سونگ یوئنگ» هافبک سوانسی در لیگ برتر انگلستان و کاپیتان کره جنوبی.

داور ذخیره فینال، فهد ال مرداسی از عربستان است و شمس المعادین سنگاپوری نیز ناظر داوری واپسین بازی جام شانزدهم خواهد بود.

نخستین بازی که فغانی، رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی قضاوت کردند دیدار عربستان و چین بود. این بازی با برتری ۱-۰ چین خاتمه یافت.

فغانی یک ضربه پنالتی هم به سود عربستان گرفت اما آنها نتوانستند نتیجه را تغییر دهند. کوزمین اولاریو سرمربی این تیم در نشست خبری بعد از بازی گفت: داور باعث شکست ما شد. او سوت پایان بازی را به صدا درآورد بدون آن که وقت اضافه کافی در نظر بگیرد.

علیرضا فغانی هم بحث اعتراض عربستان را رد کرد و گفت: این موضوع فقط در رسانه‌های ایران مطرح شده.

فغانی و کمک‌های ایرانی‌اش قضاوت بازی کویت و کره جنوبی را نیز عهده‌دار شدند. دیدار حساس ژاپن و عراق را هم فغانی سوت زد. رقابتی که با برتری ۱-۰ ژاپن به پایان رسید.

بازی بعدی که قضاوتش به تیم داوری ایران سپرده شد، از بزرگترین شگفتی‌های جام شانزدهم بود. دیدار امارات و ژاپن که ۱۲۰ دقیقه به طول انجامید و سرانجام ضربات پنالتی، رای به صعود امارات داد.

حالا در سوت پایان جام ملت‌های آسیا هم داوری از ایران خواهد دمید. قضاوت دیدار رده‌بندی هم نواف شکرالله از بحرین است. همچنین بنجامین ویلیامز داور جنجالی دیدار تیم‌های ایران و عراق هم داور دخیره این بازی است.

گرچه ویلیامز قضاوت نخواهد کرد اما انتخاب او حتی به عنوان داور چهارم، پیامی است از کنفدراسیون فوتبال آسیا که اعتراض ایران به اشتباهات داوری در بازی با عراق را وارد نمی‌داند.

همان طور که پس از اعتراض ایران به قضاوت ویلیامز در بازی ایران و بحرین، انتخاب مجدد او برای قضاوت بازی ایران، همین پیام را در برداشت. نوعی از تصمیم‌گیری که صرف نظر از صحت و سقم اعتراض ایران، نظیر آن را در فوتبال اروپا نمی‌توان سراغ گرفت.

علی خسروی کارشناس داوری درباره انتخاب فغانی به خبرگزاری فارس گفته: «فدراسیون فوتبال ایران هیچ کاری برای این داور انجام نداد و فغانی از امتیاز ویژه‌ای برای قضاوت در جام ملت‌ها استفاده نکرد. با اینکه رئیس کنفدراسیون بحرینی است اما قضاوت رده‌بندی به داور بحرینی رسید.»

XS
SM
MD
LG