لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

واکنش شدیداللحن ایران به اظهارات نخست‌وزیر کانادا به مناسبت نوروز


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات اخیر نخست وزیر کانادا را «تکراری، غیرمنطقی، ملال‌آور، سطحی و بی‌محتوا» دانست که به گفته او «ارزش پاسخگویی ندارد.»

براساس گزارش‌ها، استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا، شامگاه اول فروردین در مراسمی به مناسبت نوروز، ابراز امیدواری کرده بود که ایران روزی کشوری آزاد باشد و ایرانیان از «سرکوب و ستم» آزاد شوند.

وی گفته بود که «تا آن زمان دولت ما خواهد کوشید که کسانی که از دست رژیم ایران پناه می‌جویند اینجا در کانادا و به عنوان شهروندان کانادا به آزادی، دموکراسی و عدالت دسترسی پیدا کنند.»

در پاسخ به این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه سوم فروردین ضمن «افراطی» خواندن دولت محافظه‌کار کانادا گفت که اظهارات به گفته او «مغرضانه» نخست وزیر کانادا درباره ایران بسیار است.

مرضیه افخم، تصریح کرد: «بسیار محتمل است ژست آزادی‌خواهی آقای نخست وزیر برای جلب آراء جامعه ایرانیان کانادا در انتخابات پارلمانی آینده صورت گرفته باشد.»

وی اضافه کرد: «اینگونه نگرش نسبت به قشر فعال و فرهیخته ایرانی مقیم کانادا نه تنها نشانگر این است که مسئولین دولت فعلی کانادا به بیماری خودبرتربینی مبتلا شده‌اند بلکه حتی ارزیابی غلطی از جامعه ایرانیان مقیم کانادا دارند.»

در سال‌های گذشته روابط ایران و کانادا بیش از گذشته رو به تیرگی گذاشته‌است.

شهریور ماه سال ۹۱ دولت محافظه‌کار کانادا با نام بردن از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی»، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور نیز مهلتی پنج روزه تعیین کرد تا خاک آن کشور را ترک کنند.

در همین حال پس از اعلام نتایج شمارش آرای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی، جان برد، وزیر امور خارجه کانادا، ضمن محکوم کردن محدودیت‌های موجود در ایران برای برگزاری یک انتخابات آزاد، گفته بود که نتیجه این انتخابات «بی‌معنی» است.

آقای برد اما در اظهار نظری متفاوت، روز جمعه ۳۱ خردادماه ۹۲، در نامه‌ای سرگشاده به ایرانیان برای رأی «شجاعانه‌شان» در انتخابات ریاست جمهوری در جهت وادار کردن حکومت برای شنیدن صدای ملت، تبریک گفت.

قتل زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی در تیرماه ۸۲ از جمله زمینه‌های تیره شدن روابط ایران و کانادا در سال‌های گذشته بوده‌است.

زهرا کاظمی دوم تیرماه ۸۲ توسط نیروهای امنیتی ایران به هنگام عکس‌برداری درجلوی زندان اوین بازداشت شد و بعد از چند روز از زندان اوین به بیمارستان بقیه‌الله تهران منتقل شد و درگذشت.

در همین زمینه، مقام‌های کانادا خواهان تحقیق درباره نقش سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران «در تجاوز، شکنجه و قتل» زهرا کاظمی شدند.

XS
SM
MD
LG