لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

پارلمان اروپا خواستار حذف نام مجاهدین خلق از فهرست تروریست‌ها در آمریکا شد


پارلمان اتحادیه اروپا
پارلمان اتحادیه اروپا
پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در قطعنامه‌ای از ایالات متحده خواست تا سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست «سازمان‌های خارجی تروریستی» خود خارج کند.

به نوشته روزنامه «وال استریت جورنال»، این بیانیه هم‌چنین از دولت عراق خواسته تا به محاصره اردوگاه اشرف که بیش از ۳۰۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن به‌سر می‌برند پایان دهد.

بنا بر این گزارش، بیش از نیمی از اعضای پارلمان اروپا که ۷۳۶ کرسی دارد این قطعنامه را امضا کرده‌اند، ولی تصویب آن با حمایت قریب به اتفاق دیگر کشورهای عضو این اتحادیه نیز روبه‌رو شده ‌است.

این قطعنامه از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌خواهد تا از آمریکا برای حذف نام این سازمان از فهرستی که ایالات متحده برای مشخص کردن «سازمان‌های تروریستی» دارد تقاضا کند. به گفته یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، کاترین اشتون هنوز به این خواسته پارلمان پاسخی نداده ‌است.

اتحادیه اروپا نام مجاهدین خلق ایران را در سال ۲۰۰۹ از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد و در ماه ژوئیه نیز یکی از دادگاه‌های فدرال آمریکا از وزارت خارجه این کشور خواست تا در تصمیم خود برای نگاه داشتن نام این سازمان در فهرست تروریستی خود بازنگری کند.

سازمان مجاهدین خلق ایران که خواستار براندازی حکومت جمهوری اسلامی در ایران است از سال ۱۹۹۷ و توسط دولت بیل کلینتون در فهرست آمریکا از «سازمان‌های خارجی تروریستی» قرار گرفت.

مجاهدین خلق از اواسط دهه ۱۳۶۰ در عراق به سر می‌برند و از سوی صدام حسین، رئیس جمهور سابق عراق، به انواع سلاح‌ها مجهز و در اردوگاه اشرف مستقر شده بودند.

این اردوگاه از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ ابتدا در کنترل نیروهای آمریکایی بود و از اول ژانویه سال ۲۰۰۹، اداره آن به دولت عراق سپرده شد.

سازمان مجاهدین خلق ایران، پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران و در پی اختلاف با گروه‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، علیه حکومت ایران اعلام مبارزه مسلحانه کرد، اما مقام‌های این سازمان می‌گویند که این سازمان سال‌هاست فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود را کنار گذاشته ‌است.
XS
SM
MD
LG