لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

اوباما: باید زرادخانه‌های هسته‌ای را یک‌سوم کاهش بدهیم


سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در برلین. ۱۹ ژوئن ۲۰۱۳.
سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در برلین. ۱۹ ژوئن ۲۰۱۳.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد، طی سخنانی در کنار دروازه براندنبورگ برلین خواستار کاهش سلاح‌های هسته‌ای در جهان و از جمله کاهش یک‌سوم از زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه شد.

وی که در جمع هزاران نفر در برلین سخن می‌گفت افزود: «ما در مورد این کاهش تسلیحاتی با روسیه مذاکره خواهیم کرد تا بتوانیم از این طریق از وضعیت هسته‌ای که مربوط به جنگ سرد است گذر کنیم.»

رییس جمهوری آمریکا هم‌چنین خبر داد که شخصاً رهبری دو نشست تازه امنیت هسته‌ای را به عهده خواهد گرفت و افزود: «اینها گام‌هایی هستند که می‌توانیم برای ایجاد صلح و عدالت جهانی برداریم.»

اوباما: باید زرادخانه‌های هسته‌ای را یک‌سوم کاهش بدهیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00

سخنرانی باراک اوباما در نزدیکی دروازه معروف براندنبورگ برلین و ۵۰ سال پس از سخنرانی معروف جان اف. کندی در نزدیکی همین محل انجام شد. جان اف کندی، رییس جمهوری وقت آمریکا در آن سخنرانی بر پشتیبانی واشینگتن از آلمان غربی در جریان جنگ سرد تاکید کرد.

باراک اوباما در بخشی از این سخنرانی اظهار داشت: «پس از یک بازنگری جامع به این نتیجه رسیده‌ام که می‌توانیم امنیت آمریکا و هم‌پیمانان خود را حفظ کنیم و قدرت بازدارندگی قوی و موثر نیز داشته باشیم و در عین حال جنگ‌افزار هسته‌ای راهبردی عملیاتی‌مان را هم به میزان یک‌سوم کاهش بدهیم.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه پیش از سخنرانی اوباما گفت که روسیه اجازه نخواهد داد تا در زمینه بازدارنده‌های راهبردی هسته‌ای در جهان عدم توازن به‌وجود بیاید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین که در جلسه هیات دولت روسیه سخن می‌گفت اظهار داشت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم که توازن سامانه‌های بازدارنده‌های استراتژیک به هم بخورد یا تاثیرگذاری نیروی هسته‌ای ما کاهش پیدا کند.»

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود متعهد شد که برای مقابله با معضل تغییرات آب‌وهوایی جهان اقدامات بیشتری انجام بدهد.

وی پیرو سخنان پنجاه سال پیش جان اف. کندی گفت که «باید فراتر از محیط پیرامون و نزدیک به خود بیندیشیم.»

به گفته آقای اوباما، تهدیدها علیه آزادی ممکن است هم‌اکنون کمتر از پنجاه سال پیش باشد اما مبارزه برای حفظ پیشرفت و آزادی هم‌چنان ادامه دارد.

آقای اوباما بعد از ظهر چهارشنبه پیش از سخنرانی‌اش در کنار دروازه براندنبورگ یک نشست خبری با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برگزار کرد و در آن به موضوعاتی چون برنامه شنود تلفنی و اینترنتی آمریکا و مسائل افغانستان پرداخت.
XS
SM
MD
LG