لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

«بیش از ۵۰ هزار» ایرانی از بیماری ایدز خود خبر ندارند


در تازه‌ترین آمار از مبتلایان به ایدز در ایران، رئيس اداره ايدز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد که «حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار ايرانی» از بيماری ايدز خود اطلاع ندارند.
به گزارش روز دوشنبه، ۲۵ شهريور، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، عباس صداقت در جمع خبرنگاران گفت که اين تعداد به علت «بی‌علامت بودن» بيماری ايدز از بيماری خود اطلاعی ندارند.
آقای صداقت افزوده است که «حدود ۲۶ هزار بيمار مبتلا به ايدز در کشور شناسايی شده‌اند»، اما در ادامه گفته است که «بر اساس مدل‌های رياضی، برآورد می‌شود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ايدز باشند».
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با بيان اين که آمارهای ابتلا به ايدز در کشور هر سه ماه يک بار اعلام می‌شود تاکيد کرد که بيشترين موارد ابتلا به ايدز در ايران همچنان ناشی از شيوع آن از طريق «اعتياد تزريقی» است.
وزارت بهداشت ايران در ارديبهشت سال جاری اعلام کرده بود که ۸۹.۸ درصد از مبتلايان به بيماری ايدز در کشور را مردان تشکيل می‌دهند و بيشترين مبتلايان به ويروس «اِچ‌آی‌وی» که ۴۶.۱ درصد مبتلايان را شامل می‌شود، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.
آقای صداقت گفته است که میزان جوانان مبتلا به ايدز در ايران به ۴۶,۵ درصد رسيده است.
اين وزارتخانه می‌گويد علت ابتلا به اين ويروس در ايران به ترتيب، فراوانی، تزريق با وسايل مشترک ميان معتادان، رابطه جنسی، دريافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال از مادر به کودک بوده است.
مقايسه اين آمار با آمار پيش از آن حکايت از کاهش ابتلا به «اچ‌آی‌وی» از طريق تزريق و در مقابل، افزايش آن از طريق رابطه جنسی و انتقال از مادر به کودک دارد. در اين ميان ميزان ابتلا از طريق رابطه جنسی شاهد بيشترين افزايش بوده و از ۱۲ درصد به ۳۳.۶ درصد رسيده است.
پاييز سال گذشته وزارت بهداشت کشور ضمن هشدار نسبت به افزايش ابتلا به بيماری ايدز از راه رابطه جنسی و همچنين کاهش سن ابتلا به ايدز در ايران که به گفته اين وزارتخانه در مواردی در سنين ۱۱ تا ۱۳ نيز مشاهده شده اعلام کرد در صورت پی نگرفتن اقدامات موثر در زمينه پيشگيری، تا پنج سال آينده شاهد وقوع «موج سوم ايدز در ايران» خواهيم بود.
پيش‌بينی شده است که تا پنج سال آينده، ايران بيش از ۱۲۶ هزار مبتلا به ايدز داشته باشد.

در مورد تعداد دقيق مبتلايان به ايدز در ايران آمارهای متفاوتی از سوی مراکز مختلف منتشر شده است.
در همین زمینه رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس آذرماه ۱۳۹۱ گفته بود: «بر اساس آمارهای وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا به ايدز بيش از ۹۰ هزار تن برآورد شده است.»
در همين ماه، رئيس مرکز بهداشت استان مرکزی تعداد مبتلايان به ويروس اچ‌آوی‌وی را حدود «۴۲ هزار و ۳۰۰ تن» اعلام کرد.
اين در حالی است که سال ۱۳۹۰ مرضيه وحيد دستجری، وزير پيشين بهداشت، گفته بود که حدود ۸۰ هزار بيمار مبتلا به ايدز در ايران وجود دارد.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت در سخنان روز دوشنبه خود گفته است که با وجودی که سرعت شيوع ايدز از طريق اعتياد تزريقی کم شده است، اما هم اکنون روان‌گردان‌ها و شيشه، تهديد ديگری برای گسترش ايدز در کشور هستند.
XS
SM
MD
LG