لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

دیوان محاسبات خبر داد: واریز درآمدهای پرسپولیس و استقلال به حساب‌های غیرقانونی


در حالی که تغییرات گسترده‌ای در ترکیب هیات مدیره دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس رخ داده‌است، دیوان محاسبات در گزارشی تازه از «واریز درآمدهای این دو باشگاه به حساب‌های غیر قانونی» خبر می‌دهد.

خبرگزاری مهر این مطلب را روز دوشنبه ۱۲ خرداد خبر داد و نوشت که این اقدام استقلال و پرسپولیس «تصرف غیر مجاز در اموال عمومی» به حساب می‌آید.

بنا بر این گزارش، بر اساس گزارش دیوان محاسبات ایران، در شش‌ماهه نخست سال ۹۲، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مفاد قانون بودجه آن سال مبنی بر واریز درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی به حساب‌های معرفی شده از سوی خزانه‌داری ایران را رعایت نکرده‌اند.

بر این اساس همچنین این دو باشگاه برخلاف قانون بودجه عمومی بخشی از درآمدهای خود را به حساب‌های غیرقانونی واریز کرده‌اند.

دیوان محاسبات در گزارش عملکرد بودجه در شش ماه اول سال ۹۲ اعلام کرده که شرکت‌های توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ۷۸ درصد از منابعشان وصول شده و ۷۸ درصد از مصارفشان نیز انجام شده‌است.

با این اوصاف باشگاه پرسپولیس حدود ۲۴ درصد از منابعش تحقق یافته و از این منابع ۲۲ درصد را مصرف کرده‌است. همچنین باشگاه استقلال حدود ۲۸ درصد منابعش تحقق یافته که از این میزان بیش از ۱۶ درصد مصرف شده‌است.

از دیگر سو ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم که ارایه گزارش عملکرد هر یک از مواد ذیربط سال قبل به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تا پایان شهریور است، از سوی وزارت ورزش و جوانان رعایت نشده‌است.

در گزارش عملکرد بودجه دیوان محاسبات، وضعیت تحقق بودجه عمومی وزارت بهداشت «وخیم» توصیف شده‌است.

بنا بر این گزارش، در شش‌ماهه اول سال ۹۲، در مجموع حدود ۳۵ درصد از مجموع اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص یافته به وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های تابعه پرداخت و مصرف شده که هر چند مبلغ مناسبی است اما همچنان ساخت و اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام مانده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌های عمرانی در درازمدت و استهلاک سرمایه‌ها می‌شود.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وزارت ورزش جوانان در دولت او به حساب مالی و دارایی‌های دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس تهران رسیدگی کرد و در نهایت به تغییرات گسترده در ترکیب هیات مدیره این دو باشگاه تهرانی انجامید.
XS
SM
MD
LG