لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

سانسور «فوق سری» و دلواپسی پزشکان


نمایی از مجموعه تلویزیونی «در حاشیه»
نمایی از مجموعه تلویزیونی «در حاشیه»

اعمال ممیزی شدید بر روی سریال نوروزی «فوق سری» ساخته مهدی فخیم‌زاده و اعتراض جامعه پزشکی و وزیر بهداشت به سریال «در حاشیه» مهران مدیری قبل از شروع پخش آن، حاشیه‌های نوروزی تلویزیون ایران در سال ۹۴ هستند.

امسال هم همانند سال‌های گذشته،‌ شبکه‌های مختلف تلویزیون ایران،‌ سریال‌های مختلفی را برای پخش در ایام نوروز درنظر گرفتند. شبکه اول برخلاف چند سال گذشته که عیدها میزبان مجموعه «پایتخت» بود، ‌امسال سریالی پلیسی-کمدی با نام «فوق سری» را با کارگردانی مهدی فخیم‌زاده برای پخش درنظر گرفت.

سال گذشته پخش سری سوم سریال پر مخاطب «پایتخت» به خاطر اعتراض چند نماینده مجلس ایران به شوخی با لهجه مازندرانی در این مجموعه، ‌با حاشیه‌هایی مواجه شد و پس از آن بود که عوامل سازنده «پایتخت» اعلام کردند که برای عید امسال خبری از سری چهارم نخواهد بود.

اما حاشیه‌ای که گریبان مجموعه امسال شبکه یک را گرفته،‌ سانسورهای شدید تلویزیون و البته نیروی انتظامی ایران بر سریال مهدی فخیم زاده است.

«فوق سری» که با پول نیروی انتظامی ساخته شده،‌ همانند چند مجموعه قبلی این کارگردان،‌ مضمونی پلیسی دارد و به گفته این کارگردان،‌ «در تمام مراحل تولید، مدیران شبکه یک و مسئولین ناجی هنر - زیرمجموعه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است - درجریان چگونگی و اجزاء فیلم‌نامه و تک تک صحنه‌ها قرار داشتند و تمامی قسمت‌ها باحضور و تائید یک کارشناس نیروی انتظامی تصویربرداری شده است.»

مهدی فخیم‌زاده در سریال «فوق سری»
مهدی فخیم‌زاده در سریال «فوق سری»

اعمال ممیزی بر سریال «فوق سری» به حدی بوده که مهدی فخیم‌زاده، ‌دیگر این مجموعه را از آن خود نمی‌داند: «سریالی که این روزها به‌نام فوق سری از شبکه یک سیما پخش می‌شود، سریال من نیست، بلکه لاشه‌ای لت و پاره شده از سریالی است که من ساختم؛ این سریال توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه یک سیما، به‌صورتی باور نکردی سلاخی و تکه پاره شده و هیچ قسمتی از تعرض و دست‌کاری وجابجائی و تعویض مکالمات مصون نمانده است.»

به گزارش سایت روزنامه بانی فیلم، آقای فخیم‌زاده در پایان یادداشتی که در صفحه فیس‌بوکش نوشته است،‌ اعلام کرده که به زودی در این باره اطلاع رسانی گسترده خواهد کرد.

از سوی دیگر محمود رضوی،‌ تهیه‌کننده این مجموعه هم در یادداشت دیگری از سانسورهای وارد شده به این مجموعه انتقاد کرده و گفته که انجام این اصلاحات،‌ بیشتر از ساخت سریال زمان و انرژی صرف خود می‌کند.

اما دیگر مجموعه‌ای که پیش از پخش آن و از زمان ساخته شدن،‌ جنجال‌برانگیز شده، ‌«در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری است.

این مجموعه که قرار است نوعی شوخی با قشر پزشک در جامعه ایران باشد، ‌به نوعی بازگشت مهران مدیری به تلویزیون ایران پس از ۶ سال محسوب می‌شود.

مدیری در این سال‌ها به شبکه نمایش خانگی روی آورد و سه مجموعه «قهوه تلخ»،‌ «ویلای من» و «شوخی کردم» را برای شبکه ویدئویی ساخت.

تصویربرداری سریال جدید مهران مدیری با نام اولیه «اتاق عمل» در ماه‌های پایانی سال ۹۳ آغاز شد اما پس از مدتی به خاطر بروز برخی حاشیه‌ها، متوقف و با تغییر در متن، دوباره از سر گرفته شد.

جالب این که این توقف و تغییرات هم باعث نشد تا حساسیت‌ها نسبت به این سریال کاسته شود و در روزهای پایانی سال ۹۳، وزیر بهداشت و درمان،‌ با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیمای ایران، پیشاپیش نسبت به پخش این مجموعه ابراز نگرانی کرد.

در نامه حسن هاشمی، وزیر بهداشت به محمد سرافراز، ‌رئیس سازمان صدا و سیما آمده بود: «نگرانی عمده این‌جانب این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها باشد. این در حالی است که علی‌رغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های سلامت در منطقه و حتی جهان است که بیان مقام معظم رهبری، مهر تأییدی بر آن است.»

نامه وزیر بهداشت، واکنش مدیر شبکه سوم تلویزیون ایران را در پی داشت. غلامرضا میرحسینی، مدیر این شبکه در گفتگویی با خبرگزاری مهر، اعلام کرد: «دوستان و عزیزان اجازه دهند تا سریال به پخش برسد و بعد مردم خود بهترین قضاوت را خواهند داشت... مخاطبان خود بهترین نظارت کنندگان هستند... مخاطب به کارهایی از این دست که در راستای طنز قرار دارد با همین بینش، نگاه خواهد کرد.»

پخش مجموعه «در حاشیه» از ششم فروردین از تلویزیون ایران آغاز شده و پس از گذشت یک هفته،‌ هنوز اعتراضی از سوی جامعه پزشکی نسبت به آن صورت نگرفته است.

پیشتر هم در سال ۹۲، سریالی طنز با نام «ساختمان پزشکان» به کارگردانی سروش صحت، از شبکه سوم پخش شد که محور اصلی آن، ‌شوخی با روانشناسان بود. در آن زمان حاشیه خاصی در مورد این مجموعه به وجود نیامد.

اما در عین حال،‌ پخش مجموعه‌های مهران مدیری، ‌همواره با برخی انتقادات و اعتراضات همراه بوده است و برخی اقشار و یا حتی نهادها مانند نیروی انتظامی،‌ به خاطر شوخی‌های صورت گرفته با آن‌ها در این آثار،‌ دست به اعتراض و انتقاد زده‌اند.

XS
SM
MD
LG