لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۴

حوادث دانشگاه اميرکبير: رويارويی مستقيم


دانشجويان با اعتراضات خود، بارها سخنران یمحمود احمدی نژاد را قطع کردند.
دانشجويان با اعتراضات خود، بارها سخنران یمحمود احمدی نژاد را قطع کردند.

دانشگاه امير کبير را می توان پر حرارت ترين کانون فعاليت های دانشجويی قلمداد کرد.خود اين دانشجويان، دانشگاه امير کبير را «قلب تپنده جنبش دانشجويی» می نامند.


حوادث روز ۲۰ آذرماه و حضور رييس جمهوری ايران در دانشگاه اميرکبير شايد مهم ترين اتفاق سال گذشته در جنبش دانشجويی بود.


روز ۲۰ آذرماه، درست چهار روز مانده به انتخابات شوراهای شهر و روستا و مجلس خبرگان و چهار روز بعد از روز دانشجو، محمود احمدی نژاد قدم به دانشگاه امير کبير گذاشت. دانشگاهی که يک روز قبل، دانشجويانش با شنيدن خبر ورود رييس جمهوری به دانشگاهشان تجمع کردند.


روز ۲۰ خرداد ماه محمود احمدی نژاد بارها مجبور شد در ميان حرف هايش که مدام با هياهوی دانشجويان و اعتراض آنها قطع می شد، مکث کند.


محمود احمدی نژاد همچنين در اين سخنرانی با اشاره به اعتراض های دانشجويان گفت خفقان در ايران وجود ندارد.


اعتراض دانشجويان تا آنجا پيش رفت که دانشجويان معترض عکس رييس جمهوری را سوزاندند.


دست آخر هم با اينکه محمود احمدی نژاد گفت حاضر نيست به دانشجويان معترض آسيبی وارد شود و به کميته های انضباطی کشيده شوند، کميته انضباطی دانشگاه امير کبير برای فعالان دانشجويی اين دانشگاه احکام سنگين انضباطی صادر کرد. عباس حکيم زاده و بابک زمانی دو تن از اين دانشجويان بودند که به ترتيب يک سال و يک ترم از تحصيل محروم شدند.


حدود ده دانشجوی ديگر اين دانشگاه نيز به کميته انضباطی احضار و از تحصيل محروم شدند.


پس از پايان مراسم نيز محمود احمدی نژاد بدون آنکه به سوالات دانشجويان معترض پاسخ دهد، دانشگاه امير کبير را ترک کرد که اين رفتار رييس جمهوری با اعتراض بيشتر دانشجويان رو به رو شد.دانشجويان در اين اعتراض ها خواستار استعفای رهايی، رييس دانشگاه اميرکبيرمی شدند.


بيژن پوريوسفی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبيرمی گويد در سال گذشته فشار بر دانشجويان اين دانشگاه زياد بود و دانشجويان با شنيدن خبر آمدن محمود احمدی نژاد به امير کبير، تجمع هزار و پانصد نفری اعتراضی برگزار کردند. وی در ادامه می افزايد: « روزی که محمود احمدی نژاد به دانشگاه امير کبير آمد، بيش از نصف سالن از قبل با دانشجويانی که در دانشگاه امير کبير تحصيل نمی کردند، پر شده بود.»


بيژن پوريوسفی می گويد با ورود محمود احمدی نژاد به سال اجتماعات دانشگاه امير کبير موج اعتراض دانشجويان شدت گرفت:« دانشجويان شعارهايی مثل مرگ بر ديکتاتور سر می دادند تا آنجا که عکس محمود احمدی نژاد را آتش زدند و عکس وی را وارونه بلند می کردند.»


به گفته اين عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير، پس از اين اتفاق و پس از اينکه رييس جمهوری گفت دوست ندارد با دانشجويان معترض برخورد شود، برخوردها به طور غير مستقيم با دانشجويان معترض آغاز شد. وی می افزايد:« هيچ کدام از دانشجويان دانشگاه امير کبير به اتهام اعتراض به رييس جمهوری احضار نشدند. اما به دلايل ديگری به کميته های انضباطی احضار شدند.»


عباس حکيم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير نيز می گويد با اعتراض های دانشجويان به حضور رييس جمهوری در دانشگاه امير کبير به بهانه های ديگر برخورد شد. وی می افزايد:« برای مثال متين مشکين، دانشجوی دکترا که فقط دفاع از رساله اش باقی مانده بود، از دانشگاه اخراج شد.»


XS
SM
MD
LG