لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

خرماهای وارداتی از اسرائیل در آذربایجان غربی معدوم می‌شود


پرونده جنجالی واردات محموله‌های خرما از اسرائیل که سال گذشته در شهر «ماکو» در استان آذربایجان غربی توقیف شده بود٬ به صدور حکم معدوم‌سازی این کالا ختم شد.

توکل حیدری٬ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد، به خبرگزاری «میزان» خبر داد که بازپرس پرونده دستور امحای «خرماهای آلوده» را صادر کرده است.

آقای حیدری افزود این «حکم با قاطعیت اجرا خواهد شد» و «شرکتی که این محصولات را وارد کرده نیز قطعا محکومیت خواهد داشت.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گفته این مقام قضایی، این محموله را دو شرکت ایرانی وارد کشور کرده‌اند. نام این دو شرکت از سوی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اعلام نشد.

آقای حیدری همچنین افزود کامیون‌های حامل این محصول٬ پس از آن که مشخص شد رانندگان آنها از ممنوعیت واردات کالاهای اسرائیلی به ایران اطلاع نداشتند٬ رفع توقیف شده است.

وی یکی دیگر از دلایل توقیف این محموله‌های خرما را «آلوده» بودن آنها اعلام کرد و گفت که «مراجع بهداشتی این خرماها را آلوده و غیرقابل مصرف» دانسته‌اند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین به اختلاف قضات درباره تعیین تکلیف این محموله‌ اشاره کرد و گفت برخی قضات بر این عقیده بودند که باید به گمرک اعاده شود.

وی توضیح داد که دادسرا نیز در کیفرخواست پیشنهاد کرده بود محموله خرماها به نفع دولت مصادره شود که دادگاه آن را نپذیرفت.

بر اساس قوانین تجاری و گمرکی جمهوری اسلامی ایران، واردات هرگونه محصول از اسرائیل به کشور ممنوع است.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ نیز مسعود کرباسیان٬ رئیس کل گمرک، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای واردات کالا هیچ محدودیتی، غیر از اسرائیل قائل نیست و این موضوع در قانون نیز ذکر شده است.

در ایران سال‌هاست که جریان‌ حزب‌الله کمپین تحریم کالاهای اسرائیلی را به راه انداخته‌ و در همین رابطه فهرستی از شرکت‌های تولیدی را که به گفته آنها مالکان آنها اسرائیلی هستند منتشر کرده و خواستار توقف واردات کالای این شرکت‌ها هستند.

ایران و اسرائیل پس از وقوع انقلاب سال ۵۷ به دشمنان یکدیگر تبدیل شدند. برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در ۳۷ سال اخیر بارها خواستار نابودی اسرائیل شده‌اند.

سفر ایرانی‌ها به اسرائیل نیز بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ممنوع است و آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ مجلس ایران به طرحی رای داد که بر اساس آن هر ایرانی به کشورهای ممنوعه تردد کند، به حبس دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.

محرومیت برخورداری از گذرنامه از سه تا پنج سال از دیگر مجازات‌های سفر ایرانی‌ها به کشور‌هایی نظیر اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG