لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

«آمادگی» ارتش اسرائیل برای متوقف کردن کشتی زنان حامی فلسطینی‌ها


همزمان با نزدیک شدن یک کشتی کوچک از زنان حامی فلسطینی‌ها به ساحل غزه، ارتش اسرائیل خود را برای تسلط بر کشتی و توقیف آن آماده می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۴ مهرماه، خبر دادند که نیروی دریایی این کشور دستور گرفته است که کشتی حامل بانوان اروپایی حامی فلسطینی‌ها را پیش از رسیدن به ساحل شهر غزه متوقف کند.

وب‌سایت خبری وای‌نت گزارش داد که نیروی دریایی اسرائیل به احتمال زیاد شامگاه چهارشنبه کشتی را از مسیر غزه منحرف کرده و آن را به بندر اسرائیلی اشدود خواهد کشاند تا سرنشینان کشتی را اخراج کرده و به اروپا برگرداند.

در همین حال سخنگوی ارتش از واکنش رسمی به این گزارش‌ها خودداری کرده و اعلام کرد که «آمادگی‌های عملیاتی را در رسانه‌ها مطرح نمی‌کنیم».

کشتی «زیتونه - اولیوا» با پانزده سرنشین و یک خبرنگار از شبکه الجزیره از ماه سپتامبر از اسپانیا و سپس ایتالیا به حرکت درآمد و در ساعات بامدادی چهاردهم مهر در راه نزدیک شدن به غزه بود.

خانم مایرید کوریگان مگوآیر برنده نوبل صلح سال ۱۹۷۶ از بلفاست در ایرلند و فعال ضد جنگ سرشناس‌ترین فعال صلح حاضر در این کشتی است.

خانم مگوآیر در کشتی ترکیه ای ماوی مرمره نیز حضور داشت و اسرائیلی‌ها آن بار هم او را اخراج کردند.

اسرائیل این فعال صلح‌طلب ۷۲ ساله را به عنوان فعال «ضد اسرائیلی» به مدت ده سال از ورود به اسرائیل هم منع کرده است.

دیپلمات پیشین آمریکایی خانم آن رایت نیز در شمار سرنشینان کشتی «زیتونه – اولیوا» است.

همچنین خانم «مادلین حبیب» کاپیتان این کشتی که پدرش مصری است، به رسانه های بین‌المللی گفت، حصر غزه حدود یک دهه ادامه یافته و باید پایان یابد.

خانم حبیب تاکید کرد که سرنشینان این کشتی «پیام صلح» دارند و به «اقدام خشونت‌باری دست نمی‌زنند».

به گفته کاپیتان کشتی، حمله شش سال پیش اسرائیل به کشتی ترکیه ای ماوی مرمره، که در صدد امدادرسانی به غزه و شکستن حصر غزه بود، «تاسف‌بار» بوده و «امیدوار است اسرائیل این حمله را تکرار نکند».

اسرائیل به خاطر حمله به کشتی ماوی مرمره از ترکیه رسما پوزش خواست و هفته گذشته نیز مبلغ ۲۰ میلیون دلار را برای بازماندگان ده قربانی آن حمله به ترکیه منتقل کرد، تا مناسبات دو کشور عادی شود.

با وجود پوزش‌خواهی اسرائیل از ترکیه، ارتش و دولت اسرائیل هنوز می گویند، حصر غزه «قانونی» است و مانع از نزدیک شدن کشتی های مشابه به این بندر می‌شوند.

اسرائیل از سال ۲۰۰۷ که حماس بر غزه مسلط شد، این باریکه را مورد حصر دریایی، زمینی و هوایی قرار داده است.

اسرائیل گفته است غزه برای امدادرسانی به این کشتی ها «نیازی ندارد» و موافقت کرده که کشورها از سراسر جهان کمک های خود را از طریق بندر اسرائیلی اشدود ارسال کنند تا اسرائیلی ها بعد از بررسی محموله ها و اطمینان از اینکه حاوی جنگ‌افزار نیست، محموله ها را از راه زمینی برای غزه بفرستند.

ترکیه بعد از امضای پیمان آشتی با اسرائیل در هفته های اخیر، دو کشتی کمک‌رسانی را به اشدود فرستاد و محموله های آن پس از تفتیش، با تریلر به سوی غزه برده شد؛ امدادگران هلال احمر ترکیه و شماری گزارشگر ترکیه ای نیز که با این دو کشتی آمده بود، بعد از تفتیش اسرائیلی ها و گرفتن «مجوز» از وزارت کشور اسرائیل، به غزه رفتند.

حمله هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به غزه بعد از اصابت راکت به نزدیکی یک مدرسه

همزمان، به گزارش رسانه های اسرائیل، بامداد چهارشنبه، ۱۴ مهر، یک فروند راکت شلیک شده از غزه به خیابانی در شهر سدروت در جنوب اسرائیل اصابت کرد.

این راکت‌پرانی آسیب جانی در پی نداشت، اما دو رهگذر دچار شوک عصبی شده و به بیمارستان انتقال یافتند.

شیشه های خانه ها و اتومبیل ها در نزدیکی محل اصابت راکت نیز آسیب دید.

XS
SM
MD
LG