لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

شکایت خانواده اسرائیلی از ایران در دادگاهی در آمریکا


تصویر سه نوجوان ربوده‌شده بر پرچم اسرائیل
تصویر سه نوجوان ربوده‌شده بر پرچم اسرائیل

خانواده یک نوجوان اسرائیلی که دو سال پیش در کرانه باختری ربوده شد و به قتل رسید، در دادگاهی در آمریکا علیه ایران و سوریه اقامه دعوا کرده و ۳۴۰ میلیون دلار غرامت خواست.

رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه، گزارش دادند، خانواده نفتالی فرنکل از طریق نهاد حقوقی «شورات هادین» این شکواییه را به دادگاه فدرال در واشینگتن داده است.

خانواده نفتالی فرنکل چون یهودیان آمریکایی هستند از حق ارائه شکواییه در دادگاه‌های آمریکا برخوردارند؛ این خانواده با مهاجرت به اسرائیل شهروندی اسرائیل را نیز دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، خانواده فرنکل مدعی است که پول داده شده به دو فلسطینی عامل ربودن فرزند آنها از سوی ایران و از طریق سوریه پرداخت شده است.

به گزارش روزنامه معاریو، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل گفته‌اند، رد و اسناد پرداخت ۲۲۰ هزار شِکِل (پول اسرائیل) به دو فلسطینی عامل این آدم‌ربایی به دست آمده و در دادگاه ارائه می‌شود.

به گفته نهاد «شورات هادین»، پول این اقدام تروریستی از سوی یکی از جمعیت های خیریه که به فلسطینیان کمک می کند، پرداخت شده بود.

از جمعیت خیریه «النور» که در غزه فعالیت دارد، به عنوان کانال پرداخت پول به عوامل آدم‌ربایی نام برده شده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، یک افسر اطلاعاتی اسرائیل و همچنین یک مامور پیشین سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی آمریکا به نفع خانواده فرنکل این هفته در دادگاه واشینگتن شهادت خواهند داد.

خانواده فرنکل در شکواییه خود خواستار دریافت مبلغ ۳۴۰ میلیون دلار به عنوان غرامت از ایران و سوریه شده است.

در خردادماه سال ۱۳۹۳ نفتالی فرنکل، گیلعاد شاعار و ایال یفرح که بین ۱۶ تا ۱۹ سال داشتند، زمانی که از یک مدرسه طلاب یهودی در یک آبادی اسرائیلی‌نشین کرانه باختری خارج شده و منتظر سوار شدن به خودرویی بودند، ربوده شدند.

جست‌وجوی گسترده نیروهای اسرائیلی در پی این آدم‌ربایی به خشونت‌های شدید کشیده شد و در ادامه نیز بعد از کشف جسد هر سه در چاهی در کرانه باختری، خشم اسرائیل به حمله نظامی گسترده این کشور به حماس در غزه منجر شد؛ در این عملیات ارتش اسرائیل بیش از ۲۴۰۰ فلسطینی کشته و صدها هزار تن بی‌خانمان شدند.

اندکی بعد نیز اسرائیل دو فلسطینی عامل آدم‌ربایی را که دو پسرعمو به نام حسام و مروان قواسمه بودند، در کرانه باختری یافت و کشت.

هرچند اسرائیل مدعی بود که این دو عضو حماس بودند، بعدها معلوم شد که آنها نه با حکم حماس، بلکه خودشان به طور مستقل این آدم‌ربایی را اجرا کردند.

«شورات هادین» که این شکواییه را به نام خانواده فرنکل تنظیم کرده است، در مطرح شدن شکایات دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های آمریکا نیز سابقه دارد.

«شورات هادین» توسط یک زن ایرانی‌الاصل از یهودیان شیراز به نام نیتسانا درشان تاسیس شده است.

این سازمان در چند اقدامات پیشین خود در دادگاه‌های آمریکا نیز موفقیت‌هایی کسب کرده است.

خانم درشان به رسانه‌های اسرائیل گفته است: «تروریست ها و حامیان آنها باید بدانند که اقدامات‌شان در کشتن یهودیان عواقب سختی دارد.»

این وکیل مدعی است که ایران و سوریه «راه تنفس» تروریست ها هستند و «مبارزه با آنها از هر راهی ادامه دارد».

ایران یکی از عوامل مهم حمایت از حماس از آغاز برپایی این سازمان فلسطینی محسوب می‌شود.

سوریه نیز تا چندی پیش، از حامیان اصلی «جبهه مقاومت» بود که حماس یکی از مهره های مهم این جبهه است.

دولت‌های ایران و سوریه هنوز به مطرح شدن شکایت جدید علیه خود در دادگاه واشینگتن واکنشی نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG