لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

جشنواره پرحاشیه فيلم کودک و نوجوان در همدان پایان یافت


غلامحسین الهام،‌سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان
غلامحسین الهام،‌سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان روز پنج‌شنبه پانزدهم مردادماه با معرفی برگزیدگان خود به کارش در همدان پایان داد.

فيلم «کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش‌زاده با چهار جايزه به عنوان بهترين فيلم بيست وسومين جشنواره کودک معرفی شد.

در بخش فیلم‌های بلند سینمایی، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به طور مشترک به محمدرضا گوهری و مسعود نقاش‌زاده برای فیلم کودک و فرشته اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی را نیز غلامرضا رمضانی برای فیلم «همبازی» دریافت کرد و جایزه ویژه هیات داوران نیز به علی شاه‌حاتمی به خاطر فیلم «پرواز مرغابی‌ها» اهدا شد.

همچنین علی وزیریان به خاطر کارگردانی فیلم «یک وجب آسمان» جایزه داوران کودک را به خود اختصاص داد.

در بخش فیلم کوتاه نیز پیمان نهان‌قدرتی برای ساخت فیلم «مادرهای برفی» پروانه زرین دربافت کرد.

دیپلم افتخار بیست و سومین جشنواره کودک ایران نیز در این بخش به طور مشترک به اکبر شهبازی به خاطر فیلم «هاوری» و سیف‌الله یزدانی و محسن غصنفری به خاطر کارگردانی فیلم «خاتون» رسید.

مصطفی کرمی و هاشم اولیایی مقدم نیز به ترتیب به خاطر کارگردانی فیلم‌های «بچه‌های اناران» و« لبخند فرشتگان» لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش بین‌الملل نیز چند فیلم خارجی از جمله فیلم «ورزشکار آماتور» از انگلستان در بخش فیلم ویدیوئی نیمه‌بلند و فیلم« پیانوی جنگل» از ژاپن در بخش فیلم بلند به عنوان برگزیده معرفی شدند.

فیلم «مومو» از ترکیه نیز برنده جایزه بهترین کارگردانی و فیلم «پسر کیهانی» از برزیل برنده جایزه ویژه هیات داوران شدند.

در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان امسال ۲۶۰ فیلم بلند، کوتاه، مستند و انیمیشین در شانزده بخش رقابتی و غیررقابتی حضور داشتند.

اسپانیا، سوئد، چین، ژاپن، هلند، هند، لهستان، استونی، نروژ، اتریش، آمریکا و انگلیس از جمله کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره بودند.

حواشی بیست و سومین جشنواره کودک

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هنگامی که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، در مراسم اختتامیه پشت تریبون رفت و گفت در آغاز دولت دهم رئيس جمهوری مهم‌ترين مساله را فرهنگ قرار داده است، حاضرین در سالن با دست زدن شعارهای «یا حسین، میرحسین» و «دروغ نگو، دروغگو» سر دادند.

رسول صدرعاملی و پوران درخشنده از معدود چهره‌های شناخته‌شده‌ای که در این جشنواره حضور داشتند نيز برخی اتفاقات اين جشنواره را ناخوشايند توصيف کرده‌اند.

رسول صدر عاملی کارگردان فیلم «کفش‌های کتانی» و از داوران این جشنواره در روز اختتامیه پس از آن که به روی سن آمد برق سالن قطع شد و حاضران در این مراسم با شعارهای «الله‌اکبر» و «یا حسین، میرحسین» اعتراض خود را به وضعیت پیش آمده اعلام کردند.

پس از این اتفاق رسول صدر عاملی سالن را ترک کرد و دیگر حاضر به سخن گفتن نشد.

رسول صدر عاملی پس از پایان این جشنواره در گفت‌وگو با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: «من وقتي وارد همدان شدم اصلا انتظار نداشتم حتي ذره‌ای رنگ سبز در پوستر و بيل‌بوردها ببينم، اما انتظار هم نداشتم كه اين گونه از تندترين و در واقع خشن‌ترين نوع رنگ قرمز استفاده شده باشد.»

پوران درخشنده، کارگردان شناخته شده سینمای کودک و نوجوان، نيز از نحوه پخش آخرین فیلمش شکايت کرده است.

پوران درخشنده که با فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» در این جشنواره حضور داشت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «وقتي در روز پايانی جشنواره پس از ۷۲ ساعت بيداری و حضور در لابراتوار با نسخه کامل و آماده شده فيلم در جشنواره حضور پيدا کردم و مطلع شدم نسخه‌ای از فيلم که بدون صداگذاری، موسيقی و تدوين نهايی است برای مردم به نمايش درآمده است شوکه شدم و معتقدم نمايش اين فيلم برخلاف مقررات است.»

خانم درخشنده گفت که هنوز مسئولان این جشنواره هیچ جواب قانع‌کننده‌ای به او نداده‌اند.

پيشتر و در آخرين روزهای قبل از برگزاری بيست و سومين جشنواره بين‌المللی فيلم کودک و نوجوان، اکبر نبوی، دبیر این جشنواره، از سمت خود استعفا کرده بود.

آقای نبوی پس از پایان این جشنواره در اولین گفت‌وگوی خود با برنامه رادیویی کات گفت: «من علی‌رغم مشكلاتی كه داشتم دبيری جشنواره كودک را به خاطر كمک به اين سينما قبول كردم و به همان دليلی كه دبيری را پذيرفته بودم استعفا دادم.»

وی افزود: «شرايط به گونه‌ای پيش رفت كه حضورم ممكن بود به اصل برگزاری جشنواره آسيب جدی بزند و من حاضر نبودم اين اتفاق بيفتد. در نتيجه ديدم كناره‌گيری‌ام بهتر است. در واقع مساله اصلی مربوط می‌‌شد به ساختار تشكيلاتی معاونت سينمايی و بنياد سينمايی فارابی و مشكلات اصلی من در اين دو حوزه، كه تفسير آن را بعدا خواهم گفت.»

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که از یازدهم تا پانزدهم مردادماه در همدان برگزار شد یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمای کود ک و نوجوان به حساب می‌آید.
XS
SM
MD
LG