لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ایران


روزنامه جمهوری اسلامی،در سرمقاله امروز خود با عنوان ايران شمالی،به دولت جمهوری آذربايجان هشدار داده که مراقب جسارت به پيابر اسلام و حمايت از گروه های تجزيه طلب ايرانی باشد.
روزنامه جمهوری اسلامی،در سرمقاله امروز خود با عنوان ايران شمالی،به دولت جمهوری آذربايجان هشدار داده که مراقب جسارت به پيابر اسلام و حمايت از گروه های تجزيه طلب ايرانی باشد.
چراغ ها ، خود خاموش شدند

روزنامه کارگزاران ، از لغو مجوز چاپ يک رمان توسط وزارت ارشاد پس از ۲۳ بار تجديد چاپ خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه ، رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم»، نوشته زويا پيرزاد که تاکنون ۲۳ بار تجديد چاپ شده است، برای تجديد چاپ بعدی با مانعی به نام اداره کتاب وزارت ارشاد برخورد کرده و از انتشار آن جلوگيری به عمل آمده است.

کارگزاران به نقل از عليرضا رمضانی ، مدير نشر مرکز نوشته که اين اثر مجوز دائم داشت و پس از آنکه چاپ بيست وسوم اين اثر در ارديبهشت امسال منتشر شد ، اداره کتاب مجوز دائم آن را گرفته و ديگر به اين انتشارات باز نگردانده است . رمضانی هم چنين گفته که وزارت ارشاد هفته قبل به صورت شفاهی ممنوع الچاپ شدن اين رمان را اعلام کرده اند ، اما تاکنون دلايل عدم انتشار را به صورت شفاهی يا کتبی به ناشر اعلام نکرده اند . رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» سال ۱۳۸۰ منتشر و سال بعد برنده چهار جايزه معتبر مهرگان،بنياد گلشيری، جايزه ادبی يلدا،و نيز بهترين رمان سال جمهوری اسلامی شد.

بازپرسی از کارگر زندانی

روزنامه صاحب قلم ، از بازپرسی منصور اصانلو خبر داده است. به نوشته اين روزنامه ، منصور اصانلو ، رييس سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی روز گذشته از زندان اوين در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای انقلاب تهران منتقل شد تا در جلسه بازپرسی شرکت کرد.

اين فعال کارگری ، ۲۸ آبان ماه سال جاری برای دومين بار در يک سال گذشته ، در خيابان بازداشت شد. پيشتر اصانلو روز اول دی ماه سال ۸۴ ،همزمان با اعتصاب رانندگان شرکت واحد تهران بازداشت و پس از تحمل ۷ ماه با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی آزاد شده بود.

افزايش احتمالی سن بازنشستگی

روزنامه سرمايه ، از احتمال افزايش سن بازنشستگی در کشور خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، ضيايی،مدير عامل سازمان بازنشستگی کشور روز گذشته گفته که اين سازمان به دولت پيشنهاد کرده تا سن بازنشستگی با توجه به افزايش سن اميد به زندگی در کشور به ۶۵ سال برسد.

«لطفا با برگه احضار کنيد!»

روزنامه اعتماد ملی،از احضار مجدد برخی از روزنامه نگاران توسط نهادهای امنيتی خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه ، روز گذشته دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران اعلام کرده که پس از برخورد وزارت اطلاعات با ۲۱ خبرنگاری که از يک دوره آموزشی در هلند باز می گشتند ، نهادهای امنيتی بارديگر اين خبرنگاران را به وسيله تلفن برای بازجويی های بيشتر احضار کرده اند.

بدرالسادات مفيدی در عين حال از اعتراض انجمن صنفی به احضارهای تلفنی خبر داده و گفته که احضار‏های تلفنی که در رابطه با اين افراد صورت می‌‏گيرد، فاقد وجاهت قانونی است.

به گفته مفيدی، انجمن صنفی روزنامه نگاران ضمن اعتراض به اين برخوردهای نسنجيده، اعلام کرده که مسووليت برگزاری کارگاه آموزشی و کليه جوانب آن را بر عهده می گيرد و خواستار آن است که هرگونه احضار روزنامه نگاران به وسيله برگه احضاريه دادگاه صالحه صورت بگيرد.

«همه جا گران است»

روزنامه خراسان ، پرسش خببرنگار خود و پاسخ وزير بازرگانی درباره علت گرانی ها را منتشر کرده است. به نوشته اين روزنامه مسعود مير کاظمی در پاسخ به پرسش خراسان در خصوص اين که چه دليلی ظرف مدتی کوتاه ، قيمت کالاهايی مانند گوشت مرغ، تخم مرغ، حبوبات و ديگر مايحتاج عمومی تا ۵۰ درصد افزايش می يابد و آيا اين افزايش، ناشی از ناکارآمدی بخش تنظيم بازار نيست،گفته که بخش عمده ای از افزايش قيمت ها ناشی از افزايش قيمت عوامل توليد مانند قيمت مواد اوليه در سطح جهان ، و هزينه دستمزدها بوده و قابل پيش بينی نيست.

وزير بازرگانی هم چنين گفته که نمی توان قيمت کالاها در برخی از زمان های خاص و از جمله شب عيد را کنترل کرد.

«ايران شمالی»

روزنامه جمهوری اسلامی،در سرمقاله امروز خود با عنوان ايران شمالی،به دولت جمهوری آذربايجان هشدار داده که مراقب جسارت به پيابر اسلام و حمايت از گروه های تجزيه طلب ايرانی باشد.

اين روزنانه در عين حال نوشته که به دولتمردان باکو گوشزد می کنيم که جمهوری اسلامی ما اکنون بزرگترين قدرت منطقه هستيم که ارباب شما آمريکا نيز از ما حساب می برد. ما نيازی نداريم خود وارد صحنه شويم.اگر رهبران دينی ما تکليف شرعی مردم ايران شمالی را روشن کنند آنها بدون نياز به کمک ديگران به حساب شما خواهند رسيد.

اعدام و گازگرفتگی

روزنامه کيهان ، خبر اعدام يک نفر در کرمان را منتشر کره است.اين روزنامه نوشته که محمد رضا رفيعی به اتهام ايجاد رعب و وحشت و ايجاد فساد صبح ديروز در ميدان خواجوی کرمان و در ملا عام به دار آويجخته شده است.

و در آخر،روزنامه جام جم ، خبر گازگرفتگی ، ۱۹ دانش آموز در کلاس درس را منتشر کرده است.به نوشته اين روزنامه ، نقص سيستم سوخت رسانی و تاسيسات يک دبستان ابتدايی در جنت آباد تهران،روز گذشته موجب گازگرفتگی و مشکلات تنفسی دانش آموزان شد و با عزيمت ماموران امدادی ، ۱۹ دانش آموز مرسه ابتدايی کاظمی به بيمارستان های تهران منتقل شده اند.
XS
SM
MD
LG