لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

مجمع جهانی آب با خشونت و درگیری آغاز شد


پنجمین مجمع جهانی آب روز دوشنبه در حالی کار خود را در استانبول آغاز کرد که پلیس ضدشورش ترکیه برای متفرق کردن حدود ۳۰۰ تظاهرکننده معترض به این مجمع به زور و پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شد.

تظاهرکنندگان نیز که در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌ها، نهادهای طرفدار محیط زیست و سازمان‌های چپ‌گرا به خیابان‌ها ریخته بودند با سر دادن شعارهایی چون «آب زندگی است، فروشی نیست» با پرتاب سنگ به نیروهای ضدشورش پاسخ دادند.

بانک جهانی اخیرا پیشنهاد کرده است که مفهومی با عنوان «حقوق تجاری آب» جایگزین سیستم سنتی توزیع آب شود. بر اساس این روش پیشنهادی، منابع آب دنیا خصوصی می‌شوند و می‌توان آنها را مانند کالا خرید و فروش کرد.

پنجمین مجمع جهانی آب با سخنرانی عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، آغاز شد که از تمام کشورهای دنیا خواست به تضمین امنیت آب در سراسر دنیا کمک کنند.

تقریبا ۸۰ درصد بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه به آب ربط دارد و باعث حدود سه میلیون مرگ زودرس می‌شود. روزانه دست‌کم پنج هزار کودک، یعنی یک کودک در هر ۱۷ ثانیه، نیز در اثر ابتلا به اسهال جان می‌بازند.
خبرگزاری‌ها می‌گویند پلیس ترکیه همچنین دست‌کم ۱۵ نفر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه مجمع آب را بازداشت کرده است.

منتقدان مجمع یک‌هفته‌ای آب که ۱۵هزار شرکت‌کننده در آن به بررسی مسائلی چون کمبود آب و خطر به راه افتادن جنگ بر سر آب می‌پردازند می‌گویند این مجمع بیشتر به منافع مالی حاصل از بخش آب توجه دارد و به شهروندان و حقوق طبیعی آنها بی‌توجه است.

بر اساس گزارشی تازه درباره منابع آب تمیز کره زمین که ۲۶ آژانس زیرمجموعه سازمان ملل با همکاری یکدیگر تهیه کرده‌اند، در جهان امروز عواملی چون رشد و جابه‌جایی جمعیت،‌ بالا رفتن استانداردهای زندگی و تغییر در شکل مصرف مواد غذایی باعث شده‌اند که تقاضا برای آب در سراسر جهان بالا برود.

کویی‌چیرو ماتسوئورا، مدیرکل یونسکو که به نمایندگی از سازمان ملل این گزارش را در پنجمین مجمع آب قرائت کرد،‌ می‌گوید: «همراه با افزایش کمبود آب، اکنون بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مناسب آب نیاز داریم. مبارزه با فقر نیز به توانایی ما در سرمایه‌گذاری در این بخش بستگی دارد.»

طبق این گزارش، فساد موجود در بخش آب می‌تواند حدود ۵۰ میلیارد دلار به هزینه‌های دستیابی به اهداف توسعه هزاره در بخش آب و بهداشت بیفزاید.

بنا بر آمارهای موجود، یک میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و حدود دو و نیم میلیارد نفر از بهداشت مناسب برخوردار نیستند.‌ نیم میلیارد نفر فقط در قاره آفریقا از بهداشت مناسب بی‌بهره‌اند. تقریبا ۸۰ درصد بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه به آب ربط دارد و باعث حدود سه میلیون مرگ زودرس می‌شود. روزانه دست‌کم پنج هزار کودک، یعنی یک کودک در هر ۱۷ ثانیه، نیز در اثر ابتلا به اسهال جان می‌بازند.

پنجمین مجمع جهانی آب که هر سه سال یک بار به همت شورای جهانی آب برگزار می‌شود تا یک‌شنبه آینده در شهر استانبول ادامه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG