لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۸

۳۵ سال زندان و ۲۲۴۰ شلاق برای ۷۷ فعال آذربایجانی


اعتراض در شهر ارومیه به خشک شدن دریاچه ارومیه
اعتراض در شهر ارومیه به خشک شدن دریاچه ارومیه
گزارش‌ها از وضعیت پرونده معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه و حامیان تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در جریان مسابقات این تیم در لیگ بر‌تر فوتبال ایران، حاکی است که هفتاد و هفت شهروند آذربایجانی از سوی شعبه ۱۰۴ جزایی تبریز در مجموع به ۳۵ سال حبس تعزیری و ۲۲۴۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

یاشار حکاک‌پور، سخنگوی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید در حکم صادره از سوی قاضی شکوه تازه، اتهام این افراد «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی» در حمایت از دریاچه ارومیه و همچنین «سر دادن شعارهای آذربایجانی» در جریان بازی‌های تیم فوتبال تراکتورسازی عنوان شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:59 0:00
لینک مستقیم


شهریورماه سال جاری هزاران نفر از مردم تبریز و ارومیه در اعتراض به خشک شدن دریاچه معروف این شهر و رد طرح دو فوریتی آبرسانی به این دریاچه در مجلس ایران و سخنان عده‌ای از نمایندگان مبنی بر کوچ دادن آذربایجانی‌ها، دست به تجمعات اعترضی زدند که با واکنش شدید نیروهای امنیتی و انتظامی ایران مواجه و در جریان آن صدها نفر دستگیر شدند.

این اعتراضات در بازی‌های تراکتورسازی طی لیگ بر‌تر فوتبال ایران نیز تکرار شد که در جریان درگیری‌ها شماری از طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی بازداشت شدند.

از آن جمله ۱۸ شهریورماه در جریان مسابقه فوتبال تراکتورسازی با استقلال، طرفداران تراکتورسازی شادمان از نتیجه برد ۲-۳ تیم‌شان، برای برپایی جشن به خیابان‌ها ریختند و شعارهایی در حمایت از دریاچه ارومیه و دیگر خواسته‌های منطقه‌ای سر دادند. به گزارش سایت گل، از تبریز خیابان ولی عصر، محله ائل گلی و فلکه آبرسان مملو از جمعیت بود.

به علت ازدحام، فلکه آبرسان بسته شده بود و شعار «ارومو گولو جان وئریر، مجلیس اونون قتلینه فرمان وئریر» با این معنی که «دریاچه ارومیه در حال احتضار است؛ مجلس شورای اسلامی هم فرمان قتلش را صادر می‌کند» در خیابان‌های شهر سر داده ‌شد.

به گفته آقای حکاک‌پور، از میان ۱۱۲ متهم، پنج تن به یک سال حبس تعزیری و ۷۰ ضربه شلاق، ده نفر به شش ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق، بیست و پنج تن به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق و سی و هفت تن به شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

دادگاه همچنین در خصوص پرونده ۹ تن از متهمین به اسامی علی شاهد، کیومرث قربانی نیکنام، عارف حسن‌پور، حسن زادباقر، علی زادباقر، بهنام چمنی، خسرو عبداللهی، امیر شریف، مهدی شریف، که زیر سن قانونی بودند قرار عدم صلاحیت صادر و پرونده را جهت بررسی به دادگاه اطفال ارجاع داد.

حکاک‌پور می‌گوید بازداشت‌شدگان عموما در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند و در بازداشتگاه‌های امنیتی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

پیشتر خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبر داده بود که حجت‌الاسلام محمدعلی موسوی، رئیس دادگستری آذربایجان غربی، مهرماه سال جاری، با متهم کردن معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه به «لجاجت با نظام» حامیان این اعتراضات را کسانی دانسته بود که «معتقدند می‌توان علیه خدا هم راهپیمایی کرد».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه را «برخی سر و صداهای بلند شده» توصیف کرد و با طبیعی دانستن خشک شدن این دریاچه گفت: «دریاچه ارومیه هر ۵۰۰ سال با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شود.»

دولت آقای احمدی‌نژاد با گسترش اعتراضات مردمی، ۱۷ شهریورماه اعلام کرد که ۹۵۰ میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

دریاچه ارومیه که نیمی از آب خود را از دست داده است و در برخی نقاط آن، آب تا ۱۰ کیلومتر پس‌روی داشته است، با ادامه این روند تخمین زده می‌شود که تا سه سال آینده خشک شود و، به گفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، «در این صورت ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر ۶ میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت».

کار‌شناسان مستقل علت خشک شدن دریاچه ارومیه را سدسازی بی‌رویه بر روی رودهای منتهی به این دریاچه دانسته و می‌گویند در صورت بازکردن دریچه سد‌ها امکان ممانعت از این فاجعه زیست‌محیطی که حیات بیش از پانزده میلیون نفر از ساکنان اطراف آن را تهدید می‌کند وجود دارد.

به گفته سخنگوی آداپ، حکومت ایران مانع از برگزاری هر گونه تجمعات مسالمت‌آمیز در شهرهای آذربایجان می‌شود و خواسته‌های مدنی فعالان آذربایجانی برای دفاع از حق داشتن محیط زیستی سالم و در حمایت از حقوق مدنی‌شان را «به شدید‌ترین وجه ممکن سرکوب می‌کند».
XS
SM
MD
LG