لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

قرارداد تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه


علی‌اکبر صالحی (راست) در کنار احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه
علی‌اکبر صالحی (راست) در کنار احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه
دولت‌های ترکیه و ایران روز یک‌شنبه قرارداد تجاری بزرگی امضا کردند که به گفته مقامات ایرانی در یک دوره پنج‌ساله حجم آن می‌تواند به ۳۰ میلیارد دلار نیز برسد و نشان‌دهنده گسترش روابط نزدیک بین دو کشور است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های دولتی در ایران و ترکیه گزارش می‌دهد که رهبران دو کشور امضا این قرارداد را گامی مهم در راستای منافع دو کشور توصیف کرده و مقامات ایرانی آن را شاهدی از یک دوران جدید در همکاری‌های دو کشور دانسته‌اند.

خبرگزاری رسمی ترکیه از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نوشت: «ایران و ترکیه دو کشوری هستند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند.»

این قرارداد جدید در جریان بیست و دومین اجلاس اقتصادی سالیانه بین دو کشور به امضا رسید که خود نشان می‌دهد مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه سابقه بسیار طولانی دارد.

با این همه باید در نظر داشت که گسترش روابط اقتصادی ایران با ترکیه درست در زمانی صورت می‌گیرد که آمریکا و غرب به خاطر برنامه‌های هسته‌ای ایران قصد دارند آن کشور را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، از قول علی‌اکبر صالحی گزارش داد که امضای این قرارداد و اقدامات اخیر دیگر نشان می‌دهد که ترکیه در گسترش مناسبات خود با کشورهای خاورمیانه بسیار مصمم است.

آقای صالحی افزود: «دولت ترکیه در حال گسترش روابط خود با کشورهای منطقه و به خصوص دولت جمهوری اسلامی ایران است.»

به گزارش شکبه تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایران، پرس تی‌وی، علی‌اکبر صالحی حتی اشاره کرد که برای پیشبرد منافع هر دو کشور ایران و ترکیه مناسبات و همکاری‌های دو طرف باید بیشتر از این گسترش یابد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزیر امور کابینه در دولت ترکیه نیز گفت که حجم مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه طی ده سال گذشته تقریبا ده برابر شده و از رقم یک میلیارد دلار به ده میلیارد و هفتصد میلیون دلار رسیده است. با توجه به امضای قرارداد جدید از روز یک‌شنبه وی افزود که این مناسبات تجاری و اقتصادی می‌تواند بیشتر از این افزایش یابد.

در رویدادی دیگر روز یک‌شنبه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با رهبر سوریه یکی دیگر از دولت‌های خصم آمریکا در منطقه دیدار کرد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خبرگزاری دولتی سوریه در مورد این دیدار منتشر شده گزارش می‌شود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گفته است که رهبران دو کشور «بر ضرورت ادامه و گسترش گفت‌وگو و همکاری بین دو کشور در سطوح عالی و از طریق مذاکرات شفاف» تاکید کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در جریان سخنرانی خود به مناسبت آغاز ساختمان «سد دوستی» در جوار مرزهای مشترک دو کشور گفت که ترکیه خواهان صلح، ثبات و رونق اقتصادی است.
XS
SM
MD
LG