لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

«حذف» ۱۳ رشته علوم انسانی از رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی


روزنامه اعتماد، چاپ تهران، روز شنبه در گزارشی از «حذف ۱۳ رشته علوم انسانی» از جمله رشته روزنامه‌نگاری، در مقطع کارشناسی، در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داده است. اعتماد علت حذف این رشته‌ها را «در راستای بازنگری علوم انسانی» در دانشگاه‌های ایران عنوان کرده است.

کار بازنگری رشته‌های علوم انسانی در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در زمانی رسما اعلام شد که رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با اعلام بررسی ۳۸ رشته دوره کارشناسی از تمرکز جدی «بخش‌های مسئول» در بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی خبر داد.

حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس این پژوهشگاه، نگرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای از محتویات رشته‌های علوم انسانی را دلیل آغاز این اقدام نامید و از «تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه و نیم میلیون دانشجوی کشور در رشته‌های علوم انسانی» ابراز نگرانی کرد.

در همین حال رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از حذف ۱۳ رشته از دانشکده خود، از جمله روزنامه‌نگاری و روابط عمومی، کلا اظهار بی‌اطلاعی کرده و هیچ مقام رسمی دیگر در این زمینه واکنش نشان نداده است.

اما، آن طور که روزنامه اعتماد نوشته، در کنار رشته روزنامه‌نگاری رشته‌های فلسفه، مدیریت، حسابداری و روان‌شناسی نیز از فهرست رشته‌های این دانشگاه حذف شده است.

به نوشته اعتماد، استادان این دانشگاه «با اظهار تاسف از حذف این تعداد رشته» و تایید تلویحی این اقدام تنها از «علل حذف و شرایط خاص سال جاری برای انتخاب رشته» اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

از جمله محمدمهدی فرقانی، استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه علامه، نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با تایید حذف این رشته‌ها گفته است که «متاسفانه هنوز از دلایل این حذف بی‌اطلاع هستیم».

آن طور که روزنامه اعتماد در گزارش روز شنبه خود می‌گوید، از این ۱۳ رشته در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش که برای تعیین رشته دانشگاهی در اختیار متقاضیان تحصیل در دانشگاه قرار گرفته خبری نیست.

یکی از این متقاضیان که داوطلب تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری بوده در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد می‌گوید که رشته روزنامه‌نگاری «نه در لیست دانشگاه علامه بود و نه در دانشگاه تهران».

به این ترتیب داوطلبان تحصیل دانشگاهی در علامه طباطبایی در سال جاری تنها می‌توانند از بین شش رشته حقوق، زبان و ادبيات عربی، زبان و ادبيات فارسی، الهيات و معارف اسلامی، مديريت بيمه اكو و مديريت جهانگردی یکی را انتخاب کنند.

دیگر رشته‌هایی که در سال جاری از فهرست علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی حذف شده‌اند عبارت‌اند از علوم تربيتی، مديريت برنامه‌ريزی آموزشی، آموزش و پرورش كودكان عقب‌مانده ذهنی و پيش‌دبستانی و دبستان، و علوم اقتصادی.
XS
SM
MD
LG