لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

اقتصاددان پیشگو: جنگ با ایران می‌تواند به یک رکود اقتصادی دیگر دامن بزند


نوری الروبینی معروف به دکتر مکافات
نوری الروبینی معروف به دکتر مکافات
یکی از اقتصاددان‌های سر‌شناس جهان به نام نوریل روبینی که به خاطر پیش‌بینی دقیقش در مورد وقوع بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ در همان زمان به «دکتر مکافات» شهرت یافت هشدار می‌دهد که وقوع درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به وقوع یک رکود اقتصادی دیگر در سطح بین‌المللی بینجامد.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، این اقتصاددان در یکی از جلسات اجلاس جهانی اقتصاد در شهر داوس سوئیس همچنین گفته است که پیامدهای بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ احتمالا تا پایان دهه میلادی حاضر ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، تا زمانی که آمریکا مشکل عظیم کسر بودجه خود را حل نکرده و کشورهای اروپایی نیز در سیستم اقتصادی خود اصلاحات عمیق و بنیادی انجام ندهند نابه‌سامانی و مشکلات اقتصاد جهانی ادامه خواهد یافت و در نتیجه سطح رفاه بخش گسترده‌ای از جمعیت جهان تنزل یافته و بر شمار بیکاران افزوده خواهد شد.

در همین زمینه کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز شنبه هفته جاری در اجلاس اقتصاد جهانی داوس گفت که اتحادیه اروپا در مسیر حل بحران یورو پیشرفت‌هایی داشته، ولی برای حل معضل بدهی‌های سنگین خود و جلب اعتماد دوباره دیگران به اقتصاد این منطقه از جهان باید اقدامات بیشتری انجام دهد. وی افزود که برای کمک به حل این مشکلات صندوق بین‌المللی پول باید به کشورهای اروپایی کمک کند.

نوریل روبینی، استاد رشته اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه نیویورک در ایالات متحده در مصاحبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که با ارزیابی صندوق بین‌المللی پول در مورد ضعیف‌تر شدن رشد اقتصاد جهانی موافق است و افزود که این دوره ممکن است حتی بیشتر طول بکشد.

به گفته وی، تحت تاثیر بحران اقتصادی در منطقه اروپا حتی رشد اقتصادی در کشورهای رو به رشد مثل چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته این اقتصاددان، در حال حاضر عوامل بی‌ثباتی متعددی در سطح جهان روند بازسازی اقتصاد را کند کرده است، از جمله ضعف آمریکا در حل معضل کسری بودجه، بحران مالی در حوزه یورو، بحران‌های سیاسی و بی‌ثباتی در خاورمیانه و عدم تعادل در رشد اقتصادی چین باعث شده است که وضعیت اقتصاد جهان بسیار آسیب‌پذیر و شکننده باشد.

نوریل روبینی با اشاره به ابعاد این مشکلات و به خصوص کسری بودجه و بدهی‌های سنگین کشورهای صنعتی و پیشرفته هشدار می‌دهد که یکی از عوارض این وضعیت افزایش رقم بیکاری است. برای مثال، اکنون نیمی از نیروی کار جوان در اسپانیا بیکار هستند یا بازار کار آن طور که پیش‌بینی می‌شد در آمریکا بهبود نیافته است.

به گفته وی، حجم این بدهی‌های خارجی و کسری بودجه کشورهای بزرگ در حدی است که جبران آن ممکن است قریب به یک دهه طول بکشد. در این مدت رشد اقتصادی بسیار کند خواهد بود و بعید است این کشور‌ها بتوانند در عرصه‌های زیربنایی و پروژه‌های اقتصادی طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری کنند.

همزمان با مباحث مهم در اجلاس اقتصاد جهانی در داوس، دولت ایران نیز اعلام کرد که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی جریان صدور نفت به کشورهای اروپایی را قطع خواهد کرد. این اقدام در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد بانک مرکزی و خرید نفت ایران صورت می‌گیرد.

از زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی که در آن احتمال ادامه برخی فعالیت‌های مربوط به تولید سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران مطرح شده بود، آمریکا و متحدان غربی خود فشار بر ایران را افزایش داده‌اند.

در این میان وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که معاون این وزارتخانه در امور مبارزه با تروریسم و ضد اطلاعات مالی برای مذاکره در مورد جزئیات تحریم بانک مرکزی ایران به بریتانیا، آلمان و سوئیس سفر خواهد کرد.

دولت‌های اروپایی قرار است قطع خرید نفت از ایران را از ماه ژوییه آینده، اوایل تابستان، به اجرا بگذارند. کشورهای اروپایی خریدار ۲۵ درصد از نفت خام ایران هستند. ولی همزمان مشتریان آسیایی نفت ایران از جمله چین و هند اعلام کرده‌اند که با وجود تمام فشارهای آمریکا میزان خرید نفت از ایران را کاهش نداده و حتی ممکن است در غیاب خریداران اروپایی نفت بیشتری از ایران وارد کنند.
XS
SM
MD
LG