لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

دادستان کل کشور: با هنجارشکنی‌ در عزاداری‌های محرم برخورد می‌کنیم


محمدجعفر منتظری،دادستان کل کشور
محمدجعفر منتظری،دادستان کل کشور

دادستان کل کشور اعلام کرده جمهوری اسلامی با کنسرت‌های حاوی «فعل حرام» مخالف است و با «هنجارشکنی‌ها» در روزهای عزاداری ماه محرم برخورد خواهد کرد.

محمدجعفر منتظری این مطالب را در دو اظهار‌نظر جداگانه بیان کرده و گفته که «قمه‌زنی» از جمله پدیده‌هایی است که «امروز در جهت ضربه زدن به حیثیت و اعتبار مکتب تشیع» از آن استفاده می‌شود.

آقای منتظری در نخستین اظهار‌نظر خود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «میزان»٬اعلام کرده که «دشمنان» از «قمه‌زنی» سوء‌استفاده می‌کنند.

دادستان کل کشور افزوده که «همه باید بدانند امروز قمه‌زنی مسئله‌ای است که مورد توجه شیعه انگلیسی و به نحوی دشمنان است و آن‌ها می‌خواهند به این طریق چهره تشیع را ملکوک کنند.»

دادستان کل کشور افزوده که «همه باید بدانند امروز قمه‌زنی مسئله‌ای است که مورد توجه شیعه انگلیسی و به نحوی دشمنان است و آن‌ها می‌خواهند به این طریق چهره تشیع را ملکوک کنند.»

پیشتر نیرو‌های نزدیک به آیت الله خامنه‌ای از برچسب «شیعه انگلیسی» برای حامیان آیت الله سید صادق شیرازی استفاده می‌کنند.

دلیل این اتهام زنی بلااستناد فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به این مرجع تقلید شیعه در لندن است. در حالی که نظام در استانداردی دوگانه فعالیت مراکز مذهبی وابسته به ولی فقیه در بریتانیا را مصداق وابستگی به انگلستان نمی‌داند!

برخی از روحانیون و مراجع تقلید شیعه در ایران از این جریان به عنوان یکی از حامیان و مروجان اصلی «قمه‌زنی» و حمله به اهل تسنن نام می‌برند.

دادستان کل کشور نیز در همین راستا از دادستان‌ها و نیروی انتظامی خواسته با رفتارهای «ناهنجار و هنجارشکنی‌ها» در ماه محرم برخورد کنند.

همه ساله با آغاز ماه محرم در ایران٬ مقام‌های قضایی و فرماندهان پلیس نسبت به آنچه «هنجارشکنی‌» در عزاداری‌ها برای امام سوم شیعیان می‌نامند٬ هشدار می‌دهند٬ اما باوجود ین هشدار‌ها «قمه‌زنی» و برخی دیگر از اقدامات مرتبط با این ایام در شهر‌های مختلف دیده می‌شود.

آرایش‌های مخصوص ماه محرم٬ شعار‌نویسی بر روی ماشین‌ها و مدل‌های جدید لباس برای این ایام از دیگر مواردی هستند که از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی «هنجارشکنی» محسوب می‌شود٬ اما تلاش‌های آنها برای برخورد با این مسائل تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

استفاده از آلات متنوع موسیقی در هیات‌های مذهبی از دیگر موارد «ناهنجاری» است که استفاده از آنها ممنوع است٬ اما در شهر‌های مختلف ایران تعداد قابل توجهی از هیات‌های مذهبی همچنان از این آلات استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG