لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«تبادل اطلاعات ایران و کره شمالی در زمینه سلاح های هسته ای»


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی،در دیدار با کارشناسان هسته ای
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی،در دیدار با کارشناسان هسته ای

تلویزیون مرکزی کره شمالی روز جمعه ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی از انجام پنجمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ خبر داد. آنچه که به گفته ی کارشناسان، به احتمال بسیار قدرتمندترین آزمایش هسته ای آن و بنا به ادعای کره شمالی آزمایش موفقیت آمیز یک کلاهک هسته ای بوده است.

دولت های ژاپن و کره جنوبی پس از شناسایی لرزش هایی به اندازه ی حدود پنج و سه دهم ریشتر در شمال شرق کره شمالی در صبح جمعه، انجام این آزمایش هسته ای را تایید کردند. کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکا، آژانس انرژی اتمی و بسیاری دیگر این آزمایش هسته ای را به شدت محکوم کردند.

بنا به اعلام رسانه ی دولتی کره شمالی این کلاهک هسته ای می تواند بر روی موشک های بالستیک قرار بگیرد.

حدود اردیبهشت ماه برابر با ماه مارس سال جاری میلادی،‌ کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دستور پرتاب موشک بالستیک و تدارک برای آزمایش یک کلاهک هسته ای را صادر کرده بود.

کن کاتو، پژوهشگر ژاپنی در امور کره شمالی ساکن در توکیو، می گوید «دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای برای کشورهای ژاپن و کره جنوبی موضوع مرگ و زندگی است.»

وی می افزاید «رهبر کره شمالی، یک رهبر بسیار غیرقابل پیش بینی است. او تا کنون دستور اعدام حدود صد تن از مقام های ارشد را صادر کرده است. این اعدام ها به دلیل خطاهای کوچکی مانند خوابیدن در جلسه یا صاف ننشستن انجام گرفته است. حال تصور کنید که سلاح هسته ای در اختیار چنین فردی قرار گیرد.»

کن کاتو، معتقد است با توجه به در تیرس قرار داشتن پایگاه های آمریکا در ژاپن و کره جنوبی و نیز خاک آمریکا، دستیابی کره شمالی به کلاهک هسته ای، تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده ی آمریکا به شمار می رود، اما این برای اتحادیه ی اروپا نیز می تواند تهدیدی جدی باشد.

کن کاتو می گوید«ما می دانیم که کره شمالی به دولت بشار اسد،‌ ایران و حزب الله لبنان سلاح می دهد. حال کره شمالی می تواند به آنها سلاح هسته ای دهد.»

ما مطلع هستیم که دانشمندان ایرانی در دوره ای که کره شمالی دست به انجام آزمایش هسته ای می زده است به طور مکرر به آنجا رفت و آمد داشته اند
کن کانو،کارشناس ژاپنی

این پژوهشگر ژاپنی با اشاره به همکاری های نظامی ایران و کره شمالی از سال ها پیش می گوید که این همکاری ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

کن کاتو می افزاید :«ما مطلع هستیم که دانشمندان ایرانی در دوره ای که کره شمالی دست به انجام آزمایش هسته ای می زده است به طور مکرر به آنجا رفت و آمد داشته اند. همچنینی بر اساس پیمان منعقد شده بین ایران و کره شمالی این دو کشور در زمینه ی فناوری های موشکی و سلاح های هسته ای با یکدیگر تبادل اطلاعات می کنند.»

اما هدف کره شمالی از انجام این آزمایش های هسته ای و اعلام رسمی آنها به عنوان یک دستاورد بزرگ چیست؟ کن کاتو می گوید که تلاش کره شمالی تهدید آمریکاست. اما با چه هدفی؟

به گفته کن کاتو «رهبر کره شمالی فکر می کند با این تهدیدها می تواند آمریکا را وادار کند تا کره شمالی را همانند پاکستان و هند یک قدرت هسته ای به شمار آورد و به این ترتیب حکومت خود را تثبیت کند.»

به گفته کارشناسان، کره شمالی تا کنون پنج بار آزمایش هسته ای انجام داده است و این می تواند همچنان ادامه پیدا کند.

اما آنچه آقای کاتو، پژوهشگر ژاپنی در امور کره شمالی، به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل فعالیت های هسته ای کره شمالی پیشنهاد می دهد،‌ جلوگیری از انجام پرواز «ایر کوریو»، هواپیمای ملی این کشور است.

کن کاتو می گوید «این هواپیما پروازهای دایمی به روسیه ، چین و گاهی به کویت دارد و سلاح های هسته ای و کشتارجمعی سبک را به جای کشتی با این پروازها منتقل می کند. من از منابع بسیار موثق مطلع شده ام که با این هواپیما فناوری هسته ای صادر می کند.»

کره شمالی که بیشترین مرز خاکی را با چین دارد، و همواره از حمایت این کشور برخوردار بوده است، پس از این آزمایش هسته ای اخیر، با انتقاد جدی دولت چین نیز رو به رو شده است. کن کاتو می گوید که مخالفت چین با آزمایش هسته ای کره شمالی واقعی است اما در داخل این کشور برسر شیوه مواجهه با کره شمالی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

کن کاتو می گوید «بسیاری در چین حامی کره شمالی هستند چون نگرانند که اگر پیونگ یانگ سقوط کند،‌ آمریکا به مرزهای چین لشگرکشی خواهد کرد. اما با این وجود همین افراد هم کره شمالی هسته ای نمی خواهند.»

با افزایش تنش ها در خاور میانه و تهدیدهای تروریستی در سراسر دنیا، برخی از کارشناسان و فعالان ضد جنگ بر این باورند که جهان دیگر جایی برای توسعه و نگهداری سلاح های هسته ای نیست. تجربه ی تلخ به کارگیری سلاح هسته ای در دو شهر هیروشیما و ناکاساکی ژاپن می تواند گواهی بر این مدعا باشد.

XS
SM
MD
LG