لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

بوسه پاپ فرانسیس بر پای پناهجویان


پاپ فرانسیس مراسم شستن پا را که بخشی از سنت‌های هفته عید پاک است در مرکز پناهجویی کاستلنووو دی پورتو در حومه شهر رم انجام داد.
پاپ فرانسیس مراسم شستن پا را که بخشی از سنت‌های هفته عید پاک است در مرکز پناهجویی کاستلنووو دی پورتو در حومه شهر رم انجام داد.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به مناسبت عید پاک از یک مرکز پناهجویان دیدار کرد و پای چند پناهجوی مسلمان، ارتدکس، هندو و کاتولیک را بوسید.

این اقدام پاپ برای خوشامدگویی و پذیرش پناهجویان در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از حملات تروریستی بروکسل و پاریس احساسا ت ضد مهاجران در اروپا تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پاپ فرانسیس مراسم شستن پا را که بخشی از سنت‌های هفته عید پاک است در مرکز پناهجویی کاستلنووو دی پورتو در حومه شهر رم انجام داد.

مراسم شستن پا روز پنجشنبه مقدس برگزار می‌شود و یادآور یکی از سنت‌های زندگی عیسی مسیح است. عیسی مسیح یک روز قبل از آنکه به صلیب کشیده شود پاهای حواریون خود را شست و در احادیث مسیحیت به عنوان نمادی از خدمتگزاری به دیگران تلقی می‌شود.

در این مراسم که در فضای باز برگزار شد، پلاکاردهایی با عبارت «خوش آمدید» به زبان‌های مختلف نصب شده بود. تعداد کمی از حدود ۹۰۰ پناهجوی ساکن این مرکز در مراسم شرکت کردند و سایرین در اطراف محل برگزاری مراسم تجمع کرده و با تلفن‌های موبایل خود از پاپ فرانسیس و لحظه شستن پای پناهجویان فیلمبرداری می‌کردند.

طبق قوانین قبلی واتیکان مراسم شستن و بوسه زدن بر پا فقط در مورد مرد‌ها اجرا می‌شد و بسیاری از کشیش‌ها این کار را در مورد ۱۲ مرد کاتولیک انجام می‌دادند که یادآور شستن پای ۱۲ نفر حواریون توسط عیسی مسیح و تاکیدی بر مردانه بودن شغل روحانیت در کلیسای کاتولیک است.

اما پاپ فرانسیس در ماه ژانویه ۲۰۱۶ با تغییر این مقررات اجازه داد که از این پس این سنت در مورد زنان و دختران نیز انجام شود.

واتیکان روز پنجشنیه اعلام کرد که برای مراسم امسال ۸ مرد و ۴ زن انتخاب شده‌اند. زن‌ها شامل یکی از کارکنان کاتولیک این مرکز پناهجویی و ۳ مهاجر کاتولیک اریتره‌ای بودند. مرد‌ها شامل ۴ کاتولیک اهل نیجریه، ۳ مسلمان اهل مالی، سوریه و پاکستان و یک هندو مذهب اهل هند بودند.

طبق مقررات جدید واتیکان هر فردی از «بندگان خدا» می‌تواند در چنین مراسمی شرکت کند.

هر چند عبارت «بندگان خدا» در سنت‌های کاتولیک به پیروان این مذهب اطلاق می‌شود ولی قانون جدید واتیکان تصریح می‌کند که کشیشان باید «معتقدان و سایرین را که برگزیده شده‌اند به خوبی آموزش داده تا به شکل آگاهانه، داوطلبانه و فعالانه در این مراسم شرکت کنند.» از این جملات می‌توان برداشت کرد که واتیکان شرکت غیرکاتولیک‌ها را نیز در این مراسم مجاز می‌داند.

XS
SM
MD
LG