لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

«محکومیت سهیل عربی، نماد سرکوب آزادی بیان در اینترنت است»


 اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا
اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا

اد رويس، رييس کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا در مقاله‌ای که روز دوشنبه در يکی از روزنامه‌های محلی کاليفرنيا منتشر کرد، خواستار اتحاد برای آزادی اينترنت در جهان شد.

اين عضو ارشد جمهوريخواه کنگره آمريکا، مقاله خود را با اشاره به وضعيت سهيل عربی، زندانی محکوم به اعدام ايرانی شروع کرده است. در اين بخش از مقاله او آمده است: «سهيل عربی به زودی طناب دار را دور گردن خود لمس خواهد کرد. اين پدر ۳۰ ساله در حالی در ايران در انتظار اعدام است که کسی را نکشته است، دزدی هم نکرده است. جرمی که آقای عربی به خاطر آن محکوم شده، نوشتن در چندين صفحه فيس بوکش است که توهين به دين تلقی شده است».

در ادامه مقاله، برخورد سنگين با سهيل عربی، نمايانگر يکی از چالش‌های اساسی که نسل‌ او با آن روبرو است، عنوان شده و آمده است: «اينترنت عرصه جديدی برای يکی از قديمی‌ترين مبارزات ماست؛ مبارزه برای حق آزادی بيان».

آقای رويس سپس به محدودسازی اينترنت در کشورهای نظير روسيه و چين اشاره کرده و نوشته است که دولت پوتين از اينترنت به عنوان اسلحه‌ای در مقابل دموکراسی استفاده می‌کند.

در بخش ديگری از مقاله نيز به اقدامات چين برای مقابله با آزادی بيان در اينترنت اشاره شده است. در اين بخش آمده: «هزاران کارمند دولت چين صفحات اينترنت را بررسی می‌کنند تا اطلاعاتی به دست بياورند که دولت بتواند آن صفحات را مسدود کند. چين همچنين شيوه‌های تکنيکی نظير فيلتر از طريق کلمات کليدی را نيز برای سانسور اينترنت به کار گرفته است».

به نوشته اين نماينده جمهوريخواه، در حالی که کاربران اينترنت در سراسر جهان به بيش از ۴۰ درصد جمعيت دنيا رسيده است، سطح آزادی اينترنت در جهان برای چهارمين سال پياپی کاهش پيدا کرده و اقدامات برای سانسور آنلاين، پيچيده‌تر و تهاجمی‌تر شده است.

آقای رويس نوشته که آزادی اينترنت تنها يک ارزش آمريکايی نيست بلکه ارزشی جهانی است. مردم سراسر دنيا برای اين آزادی در حال مبارزه هستند. در کوبا مردم برای مقابله با محدوديت دسترسی به اينترنت، مطالب را از اينترنت دانلود کرده و به دست هم می‌رسانند. در ترکيه وقتی که دولت يوتيوب و تويتر را فيلتر کرد طرفداران آزادی اينترنت به کمک نقاشی‌های ديواری به مردم آموختند که چطور با شبکه‌های مجازی خود، محدوديت‌های دولتی را دور بزنند.

رييس کميته امور خارجی کنگره آمريکا نوشته است که نبايد اجازه داد دولت‌های محدود کننده پيروز شوند و بايد مطمئن شد که جريان جهانی اينترنت تداوم دارد.

به نوشته او، کميته امور خارجی نيز روی اين متمرکز شده و مشغول آن است. اين کميته تلاش دارد دولت ايالات متحده را برای ارائه يک برنامه استراتژيک شفاف تحت فشار بگذارد تا اين روند نگران کننده کاهش آزادی اينترنت بر عکس شود.

----------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG