لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

کلیسای ایرلند، دربه‌در به دنبال کشیش


مجله تایم بر اساس آمارهای رسمی‌ و منتشر شده از سوی کلیسای کاتولیک ایرلند می‌نویسد که اگر روند ده سال اخیر ادامه یابد در آینده نزدیک کلیساهای این کشور بدون کشیش خواهند ماند.

در آغاز این مقاله مجله تایم اشاره می‌کند که مسئول بخش جذب و آموزش کشیش‌های جوان در کلیسای ایرلند به فکر افتاده است تا با درج آگهی استخدام در رسانه‌ها راه حلی برای این مشکل پیدا کند. پاتریک روشه از مقامات کلیسای ایرلند به مجله تایم می‌گوید: «ما برای جذب جوانان به لباس روحانیت همه کاری انجام داده ایم ولی هیچ یک از تلاش‌های ما به نتیجه نرسیده است.»

اوایل ماه جاری، دیارموید مارتین، سراسقف کلیسای کاتولیک دوبلین، در سخنان خود هشدار داد که اگر در آینده نزدیک افراد بیشتری به لباس روحانیت نپیوندند، موجودیت کلیسای کاتولیک در این کشور به خطر خواهد افتاد. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته است سن متوسط حدود نیمی از کشیشان کلیسای کاتولیک در جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بین ۵۵ و ۷۴ سال است.

مجله تایم خاطر نشان می‌کند که جمهوری ایرلند همواره یکی از مذهبی‌ترین کشورهای اروپا بوده و کلیسای کاتولیک در این کشور ریشه و نفوذ عمیقی دارد. حتی تا سالهای اول دهه ۱۹۹۵ حدود ۸۰ در صد از شهروندان ایرلند حداقل یک بار در هفته به کلیسا می‌رفتند و انجام مراسم غسل تعمید و ازدواج در کلیسا برای اکثریت خانواده‌ها یک سنت مهم تلقی می‌شد.

به نوشته تایم با آغاز دوران رونق اقتصادی در اواسط دهه ۱۹۹۰ و رشد و گسترش رفاه، توجه به کلیسا به شدت کاهش یافته است. علاوه بر این برملا شدن موارد متعددی از سوءاستفاده‌های جنسی کشیشان از کودکان و نوجوانان در همین سال‌ها، ضربه‌هایی بر حیثیت کلیسای کاتولیک ایرلند وارد کرده است.

ماه مه امسال دولت ایرلند نتایج تحقیقات در مورد پرونده‌های سوءاستفاده جنسی از کودکان در مدارس و پرورشگاه‌های وابسته به کلیسا بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۹۰ را منتشر کرد. این گزارش که در آن به «سواستفاده جنسی دائم و وسیع» و «به کارگیری روش‌های تنبیه بدنی خشن» اشاره شده است، افکار عمومی ایرلند را به شدت تحت تاثیر قرار داد و اعتماد مردم به نهاد کلیسای کاتولیک را خدشه دار کرد.

مجله تایم می‌افزاید که طی هفته جاری تحقیقات دیگری که توسط دولت صورت گرفته است نشان داد که پلیس ایرلند و مسئولان کلیسای کاتولیک در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۴ بر مواردی از سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان در موسسات وابسته به کلیسا در شهر دوبلین، سرپوش گذاشته اند. تحت تاثیر این افشاگری کاردینال شون برادی، رهبر کلیسای کاتولیک ایرلند، از مردم عذرخواهی کرد. قرار است تحقیقات مشابهی در مورد عملکرد کلیسا در تمام نقاط ایرلند انجام شود.

مجله تایم می‌نویسد برملا شدن فساد اخلاقی پر دامنه بدون شک بر کاهش پیوستن مردان جوان به لباس روحانیت تاثیر زیادی داشته است. برخی از مقامات کلیسای ایرلند می‌گویند یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع این نوع سوءاستفاده‌ها اصلاح مقررات ناظر بر نحوه زندگی و اخلاقیات کشیشان است. به گفته آنها حذف مقررات مربوط به نداشتن رابطه جنسی و ازدواج برای کشیشان می‌تواند گام موثری باشد.

برخی دیگر از رهبران کلیسای کاتولیک ایرلند می‌گویند دادن اجازه ازدواج به کشیشان و یا حتی پذیرش زنان در لباس روحانیت این مشکل را حل نخواهد کرد، چون این بحران ریشه‌های عمیق تری دارد. به اعتقاد این گروه، سایر مذاهب مسیحیت مثل کلیسای اسقفی انگلستان نیز که حق ازدواج کشیشان و پذیرش زنان را به صفوف روحانیت پذیرفته است با همین مشکل، یعنی کمبود داوطلب برای حرفه روحانیت روبه‌رو هستند. مشکل اصلی در این است که طبق سنت کلیسای کاتولیک پیوستن به لباس روحانیت به معنای چشم پوشی از بسیاری از جنبه‌های زندگی معمولی است واین حد از تفاوت در نوع زندگی برای بسیاری از جوانان در دوران فعلی قابل قبول نیست.

مجله تایم مطلب خود را با نقل قول از یک کشیش ۲۹ ساله به پایان می‌برد که معتقد است کلیسای کاتولیک با انجام اصلاحات ساختاری باید از تعداد کلیساها کاسته و برخی از وظایف ساده‌تر کشیشان را به افراد داوطلب و دوستداران کلیسا بسپارد.

به اعتقاد این کشیش جوان، پیوستن به صفوف روحانیت کاتولیک مستلزم فداکاری و چشم پوشی از بسیاری از جنبه‌های معمول زندگی است. همینک زندگی یک کشیش بسیار منزوی‌تر از گذشته است و این از جذابیت در آمدن به کسوت روحانی در نسل جوان می‌کاهد .
XS
SM
MD
LG