لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

بررسى روزنامه صبح سه شنبه ايران


در ساعات پايانى دوشنبه شب خبرگزارى فارس، خبر توقيف روزنامه حيات نو را در حالى منتشر كرد كه اين روزنامه گزارش مفصلى از اعتراضات روز دانشجو با عنوان « برگزارى مراسم ۱۶ آذر تحت تدابير امنيتى » براى تيتر اول شماره روز سه شنبه خود تدارک ديده بود.

مدير مسئول روزنامه حيات نو هادى خامنه اى است كه برخلاف برادرش آيت الله على خامنه اى، از چهره هاى اصلاح طلب به شمار مى رود.

اين روزنامه پيش از توقيف گزارش اصلى شماره روز سه شنبه را در سايت اينترنتى خود منتشر كرد و گزارش داد كه مراسم ۱۶ آذر امسال در برخى مناطق پايتخت منجر به درگيرى پليس و لباس شخصى ها با تجمع كنندگان شده و نيروهاى امنيتى ـ انتظامى طى درگيرى با دانشجويان تعدادى از آن ها را بازداشت كردند.

حيات نو هم چنين نوشته كه ماموران لباس شخصى روز دوشنبه پس از آنكه با نشان دادن كارت هاى ويژه آبى رنگ به حراست، وارد محوطه دانشگاه تهران شدند به دانشجويان هجوم برده و با پرتاب گاز فلفل و گاز اشك آور دانشجويان معترض را در داخل دانشكده فنى دانشگاه تهران مورد حمله قرار دادند.

در اين گزارش تاكيد شده كه بزرگداشت مراسم ۱۶ آذر در ساير شهرها و از جمله در تبريز، مشهد ، و شيراز نيز محدود به دانشگاه‌ها نبود و به خيابان‌ها كشيده شد و با برخورد نيروهاى انتظامى و امنيتى مواجه شد.

حمله لباس شخصى ها با گاز اشك آور و شوك برقى به دانشجويان

روزنامه تهران امروز نيز در گزارشى از برخورد نيروهاى امينتى،انتظامى و نيروهاى لباس شخصى با دانشجويان خبر داده و نوشته كه در روز دانشجو « حضور پر رنگ نيروهاى پليس در حالى صورت گرفت كه پيش از اين مرتضى تمدن، استاندار تهران اعلام كرده بود كه برنامه روز ۱۶ آذر را نيازمند تمهيدات امنيتى نمى ‌داند. »

اين روزنامه با اشاره به اينكه « عناصر لباس شخصى با گاز اشك آور و شوك برقى با دانشجويان درگير شده اند » نوشته « خيابان‌هاى مركزى تهران تا شب هنگام شاهد حضور گسترده نيروهاى انتظامى بود و در مواقعى برخى درگيرى‌ها نير به‌وقوع پيوست كه با هوشيارى ماموران انتظامى از گسترده شدن تنش‌ها جلوگيرى به‌عمل آمد. »

تهران امروز همچنين گزارش داده كه دانشگاه شيراز، دانشگاه بوعلى سيناى همدان و دانشگاه رازى كرمانشاه از جمله دانشگاه‌هايى بوده‌اند كه فضاى ملتهبى را تجربه‌ كردند.

تخلف ۲ ميليارد دلارى دولت در واردات غيرقانونى فرآورده هاى نفتى

روزنامه جمهورى اسلامى از تذكر ديوان محاسبات به دولت به خاطر واردات بدون مجوز ۲ ميليارد دلار فرآورده هاى نفتى در ۹ سپرى شده از سال ۸۸ خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه رئيس ديوان محاسبات كشور با اشاره به اينكه « دولت در سال جارى بدون مجوز اقدام به واردات ۲ ميليارد دلارى فرآورده هاى نفتى كرده » گفته كه اين اقدام « خلاف قانون بودجه سال ۸۸ كل كشور است و دولت نمى توانست به هيچ وجه از محل بودجه عمومى كشور اقدام به واردات فرآورده هاى نفتى كند اما بررسى ها نشان مى دهد دولت اين مساله را رعايت نكرده و از محل معاوضه نفت خام اقدام به واردات فرآورده كرده و آنرا در بازار فروخته است . »

آقاى رحمانى فضلى همچنين گفته « اين اقدام دولت كه رقمى حدود ۲ ميليارد دلار را شامل مى شود از نظر ديوان محاسبات غيرقانونى است و ما به دولت در اين خصوص تذكر داده ايم تا در ماههاى باقيمانده از سال ۸۸ موضوع را حل كند. »

دولت ممنوعيت احداث صنايع در شعاع ۱۲۰ كيلومترى تهران را لغو كرد

روزنامه همشهرى « لغو ممنوعيت احداث صنايع در شعاع ۱۲۰ كيلومترى تهران » را مورد توجه قرار داده و نوشته « هیئت دولت برخلاف مصوبه شوراى شهر و طرح جامع تهران ممنوعيت احداث صنايع در محدوده ۱۲۰ كيلومترى تهران را لغو و روز دوشنبه ۱۶ آذرماه آن را به سازمان‌هاى مربوطه ابلاغ كرد. »

اين روزنامه با تاكيد براينكه « اين مصوبه در حالى از سوى دولت ابلاغ شده است كه اغلب كارشناسان محيط‌ زيست بارها مخالفت خود را با آن اعلام كرده بودند » از قول معصومه ابتكار رئيس كميته محيط‌زيست شوراى شهر تهران نوشته « تراكم واحدهاى صنعتى در پايتخت در حدى است كه سال‌ها از ظرفيت زيست‌محيطى تهران فراتر رفته است.»

به نوشته همشهرى خانم ابتكار همچنين تاكيد كرده كه « بارگذارى جديد در اين محدوده به هيچ عنوان صحيح نيست و با سياست تمركززدايى دولت همخوانى ندارد از سوى ديگر استقرار صنايع جديد موجب افزايش آلودگى ‌ها نيز مى ‌شود. »

اعلام نظر پزشكى قانونى درباره مرگ مبهم پزشک بازداشتگاه كهريزک

روزنامه اعتماد نظر نهايى پزشكى قانونى درباره مرگ مبهم پزشك بازداشتگاه كهريزک را منتشر كرده و به نقل از رئيس سازمان پزشكى قانونى كشور نوشته « علت فوت پزشک كهريزک مسموميت دارويى بوده است. »

به نوشته اين روزنامه محمد حسن عابدى با تاكيد براينكه « خودكشى يا غيرخودكشى بودن را تحقيقات قضايى مشخص مى كند » گفته است « ما در پزشكى قانونى نظر كارشناسى مان را درباره علت فوت پزشک كهريزک به مراجع قضايى ارائه داديم كه اعلام هم كردند و پرونده از نظر ما كارى ندارد مگر اينكه سوال جديدى مطرح شود. »

اعتماد از قول رييس سازمان پزشكى قانونى درباره اعلام نتيچه قضايى مرگ مبهم دكتر رامين پوراندرجانى نوشته « ما علت فوت را مشخص كرديم كه مسموميت دارويى بوده ولى اينكه روند آن به چه شكلى بوده است را تحقيقات قضايى و بازپرسى مشخص مى كند. »

دكتر رامين پور اندرجانى پزشک وظيفه بازداشتگاه كهريزک، جایی که چند تن از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در آن جان باخته اند پس از تشكيل پرونده قضايى عليه قضات و ماموران نيروى انتظامى مسئول اين بازداشتگاه چندى به شکل مبهم جان باخت.
XS
SM
MD
LG