لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

اسد سوگند خورد، ایران تبریک گفت


پس از آنکه بشار اسد، برای یک دوره هفت‌ ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری سوریه، روز چهارشنبه سوگند خورد، تهران آغاز سومین دوره رهبری او را بر کشوری که درگیر جنگ داخلی‌ست، تبریک گفت.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با استقبال از آغاز هفت سال دیگر از ریاست بشار اسد، گفته است آن کشور خود را برای «ورود به مرحله ثبات و آرامش» آماده می‌کند.

از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، با سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت بشار اسد در سوریه، آن کشور صحنه نبردها و جنگ خونین داخلی شده است که تا کنون نزدیک به ۱۷۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. این رقم به معنی کشته شدن یک درصد از جمعیت آن کشور است.

در عین حال در پی جنگ داخلی، گروه‌های اسلام‌گرای افراطی مانند «داعش» نیز بر نفوذ و قدرت خود افزوده‌اند و پس از سوریه به عراق نیز وارد شده‌اند.

سخنگوی دولت ایران، شرایط جدید «ثبات و آرامش بیشتر» را ناشی از آنچه «حضور پرشور مردم در فرایند انتخابات» نامید، عنوان کرد.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، سازمانی که مقر آن در لندن است، از ماه گذشته میلادی، که انتخاب بشار اسد برگزار شد، بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ غیرنظامی جان خود را در درگیری‌ها از دست داده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در میان مخالفت‌های غرب برگزار شد؛ این کشورهای و نیز مخالفان حکومت دمشق، آن را «نمایشی» و برنده‌اش را از پیش تعیین شده نامیده بودند.

انتخابات سوریه بین بشار اسد و دو نامزد تائید صلاحیت‌شده و در برخی مناطق که تحت کنترل دولت سوریه است، برپا شد.

دولت سوریه اعلام کرد آقای اسد با به دست آوردن نزدیک به ۹۰ درصد آرا، پیروز این انتخابات شده است.

او در سخنرانی خود در مراسم سوگند در روز ۲۵ تیر ماه از مخالفان خود خواست اسلحه زمین بگذارند چون به گفته او نیروهایش به نبردها ادامه خواهند داد.

او در عین حال تهدید کرده است که کشورهای عربی، کشورهای منطقه و غرب به زودی بهای آنچه «حمایت از تروریسم» نامیده، پرداخت می‌کنند. دولت سوریه مخالفان خود را «تروریست» می‌نامد.

تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، با وجود حضور آمریکا و روسیه که یکی از مخالف و دیگر از حامیان اسد به شمار می‌رود، بی‌نتیجه باقی مانده است.

نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد توانسته‌اند طی ماه‌های گذشته کنترل برخی مناطق را از شورشیان باز پس گیرند.

شورشیان در عین حال در نقاطی از آن کشور درگیر نبرد با اسلام‌گرایان افراطی مخالف بشار اسد، که خود درگیر نبرد با نیروهای دولتی در عراق هستند، شده‌اند.

XS
SM
MD
LG