لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

رهبران چین و تایوان پس از ۶۶ سال دیدار می‌کنند


از راست: ما ئینگ‌جو و شی جین‌پینگ
از راست: ما ئینگ‌جو و شی جین‌پینگ

دفترهای ریاست‌جمهوری در چین و تایوان می‌گویند رهبران دو کشور، شنبه آینده در سنگاپور ملاقات خواهند کرد. این نخستین بار از سال ۱۹۴۹، پایان جنگ داخلی چین، است که دیداری در این سطح بین مقام‌های پکن و تایپه انجام می‌شود.

رسانه‌های تایوان، ۱۳ آبان ماه از قول سخنگوی ما ئینگ‌جو، رئیس‌جمهوری تایوان، گفته‌اند هدف از دیدار پیش‌رو «رایزنی در مورد صلح و حفظ وضعیت موجود» است و دو طرف «توافقی را امضا نکرده و بیانیه مشتکری نیز صادر نخواهند کرد».

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، نیز ۱۳ آبان ماه در خبری کوتاه انجام این دیدار را تائید کرده است.

در پایان جنگ داخلی چین و پیروزی کمونیستها به رهبری مائو، چیان کای شک، رهبر «ملی‌گرایان» با گروهی از هوادارانش به جزیره تایوان رفت و موجودیت «جمهوری چین» را اعلام کرد. این جزیره در جنوب شرقی چین قرار دارد و در زمان جنگ جهانی دوم مدتی نیز در اشغال ژاپن بود. جمهوری خلق چین، موجودیت تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد. بیشتر کشورهای جهان نیز دولت پکن، را به عنوان دولت چین به رسمیت می‌شناسند، نه دولت تایپه را.

آقای «ما»، رئیس‌جمهوری تایوان قرار است روز ۱۴ آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی، جزئیات بیشتری از دیدار دو طرف را بیان کند.

سخنگوی او گفته است «هدف اصلی حفظ صلح است و ما ئینگ‌جو پیشتر هم گفته بود که احتمال انجام دیداری دوجانبه را ممکن می‌داند».

رسانه‌های تایوان می‌گویند تصمیم برای انجام دیدار دو طرف، هفته‌ها پیش گرفته شده بود، اما دفتر ریاست‌جمهوری خبر آن را به طور رسمی تا شب دوشنبه اعلام نکرده بود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند «شورای امور سرزمین چین»، که سیاست‌های مربوط به تایوان نیز به آن باز می‌گردد، جزئیات بیشتری در مورد دیدار پیش‌رو منتشر نکرده است.

ایالات متحده محتاطانه از این خبر استقبال کرده است.

در حالی‌که چین، مهم‌ترین رقیب آمریکا در شرق آسیا است، تایوان از متحدان واشینگتن به شمار می‌رود.

خبر دیدار رهبران دو کشور در زمانی منتشر می‌شود که طی ماه‌های اخیر و پس از قدرت گرفتن شی جین‌پینگ، گزارش‌هایی از تلاش‌های پکن برای تبدیل تایوان به منطقه‌‌ای مانند هنگ‌کنگ منتشر شده است.

جمهوری خلق چین مایل است در تایوان نیز ساز و کار «یک کشور، دو سیستم»، مانند آنچه در منطقه هنگ‌کنگ وجود دارد، برقرار شود.

تایوان دارای یک سیستم انتخابی چند حزبی است و در رده‌بندی «سازمان گزارشگران بدون مرز» از آزادی رسانه‌ها معمولا در رتبه اول یا رتبه‌های بالای قاره آسیا قرار دارد. تایوان در فهرست سهولت کسب‌وکار بانک جهانی نیز در رتبه ۱۱ قرار دارد.

بر پایه نظرسنجی ها، حزب ملی‌گرای کو مین تانگ، متشکل از هواداران آقای «ما»، که نزدیکی بیشتر به چین را تبلیغ می‌کند، در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژانویه در تایوان از اقبال کم‌تری در مقایسه با مخالفان او در حزب «دمکراتیک پیشرو» برخوردار خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مخالفان نزدیکی بیش از اندازه به چین، پیروز انتخابات خواهند بود.

سال گذشته تایوان صحنه بزرگ‌ترین راه‌پیمایی و تجمعات تاریخ معاصر آن، در اعتراض به نزدیکی بیش از حد به پکن بود.

XS
SM
MD
LG