لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

پیـکسل؛ تلفن هوشمند گوگل به بازار آمد


شرکت آلفابت،‌ که مالک رسمی گوگل و شعبه‌های دیگر آن است،‌ این هفته به طور رسمی وارد بازار سخت‌افزار‌های کامپیوتری شد.

«پیکسل»،‌ نام تلفن هوشمندی است که به همراه گروهی از دیگر لوازم الکترونیکی هوشمند برای یک خانه دیجیتال و مدرن توسط آلفابت به بازار معرفی شده است.

پیسکل قصد رقابت با بازار چهارصد میلیارد دلاری آیفون،‌ ساخت شرکت اپل، را دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به همراه پیکسل، آلفابت از یک اسپیکر هوشمند برای اتاقِ‌ نشیمن،‌ یک هدست برای تجربه فن‌آوری واقعیت مجازی (ویرچوال ریالیتی)، و یک ارسال‌کننده امواج وای‌فای در خانه، هم رونمایی کرده است. این ابزار به شرکت‌هایی مانند آمازون و اپل و حتی سامسونگ و دیگر تولید‌کنندگان تلفن و لوازم منزل پیغام روشنی می‌دهد: آلفابت به رقابت سخت‌افزاری با آنها برخاسته است.

سیستم هوشمند «دستیار» (Assistant) که قادر به تشخیص دستورات صوتی کاربران است، در واقع رقیبی برای سیری (از شرکت اپل) و الکسا (از شرکت آمازون) ‌است. در مراسم رونمایی از محصولات تازه گوگل نشان داده شد که چطور با گفتن چند جمله، می‌توان در یک رستوران میزی برای شام رزرو کرد. این سرویس تازه هم در خانه و هم بر روی تلفن‌های پیکسل قابل استفاده است.

ریک استرلو، مدیر بخش سخت‌افزاری گوگل می‌گوید: «تفکر پشت این (لوازم تازه) این است که اگر ما بتوانیم در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار با هم کار کنیم، می‌توانیم نوآوری‌های خیلی بهتری داشته باشیم.»

با این ساختار تازه، گوگل رویکردی یکپارچه‌تری نسبت به مسائلی چون مدیریت لوازم سخت‌‌افزاری و همینطور طراحی‌های مدرن خواهد داشت. ماریو کویروز، معاون مدیریت محصولات گوگل می‌گوید: «چیزی که از یک محصول یاد خواهیم گرفت، به کار محصول دیگر خواهد آمد.»

تا به حال سیستم عامل اندروید، ساخت گوگل، بر تلفن‌های ساخت شرکت نکسوس نصب می‌شد، اما پیکسل تماما توسط خود گوگل طراحی و توسط شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی، ساخته می‌شود. همانند اپل که کارش را در آمریکا با قرارداد با یک شرکت خدمات تلفن (ای تی اند تی) ‌شروع کرده بود، گوگل هم با شرکت ورایزن، برای ارائه پیکسل قرارداد انحصاری بسته است.

تلفن پیکسل در دو اندازه و با رنگ‌های سیاه، آبی و نقره‌ای به بازار عرضه شده است. در کنار دوربین با کیفیت بسیار بالای آن، از دیگر قابلیت‌های آن شارژ شدن بسیار سریع آن است. این تلفن در ۱۵ دقیقه برای هفت ساعت شارژ خواهد شد.

با آنکه رقیب اصلی پیکسل در بازارهای جهانی، اپل خواهد بود، اما شرکت‌های دیگری مانند سامسونگ که از سیستم اندروید استفاده می‌کنند، ممکن است بازندگان اصلی این رقابت باشند. به خصوص که مشکلات اخیر آخرین مدل‌های تلفن سامسونگ،‌ نه تنها باعث سقوط سهام این شرکت در بازارهای بورس شده است، بلکه بر اعتماد کاربران هم تاثیر جدی گذاشته است. حالا کاربرانی که در هر حالتی از اپل و آیفون دوری می‌جستند، گزینه قدرتمند دیگری غیر از سامسونگ خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG