لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

ظریف: اولویت روابط ایران در منطقه، آسیای میانه و قفقاز است


ظریف و لیدگارد، وزیران خارجه ایران و دانمارک
ظریف و لیدگارد، وزیران خارجه ایران و دانمارک

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با همتای دانمارکی خود، در مورد روابط خارجی ایران گفته است «اولویت روابط ایران در منطقه شامل آسیای میانه و قفقاز است که دارای تاریخ و فرهنگ مشترک با ایران هستند».

وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفته است دیپلماسی تهران «معطوف به یک منطقه نیست» با این حال بر اهمیت همسایگان این کشور و «اولویت» آسیای میانه که -به گفته او- «در حال حاضر با مشکل افراط روبه‌رو هستند» تاکید کرده است.

آقای ظریف می‌گوید موضوع افغانستان و افراطی‌گری از موضوعات مهم اجلاس پیش‌روی سازمان همکاری شانگهای است.

اشاره وزیر خارجه ایران به نشست کشورهای عضو این سازمان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان است، که بنا بر گزارش‌ها، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در آن حضور خواهد داشت.

نشست اعضای «شانگهای» در روزهای پیش‌رو برگزار می‌شود و نعمت‌الله امام‌زاده، سفیر تاجیکستان در تهران، به خبرگزاری فارس گفته است رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در آن به دوشنبه می‌رود. ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد جواد ظریف در عین حال گفته است برای مبارزه با افراطی‌گری «نیار به حرکتی بین‌المللی داریم».

در پاسخ به پرسشی در مورد خبرهای منتشر شده که حاکی از اجازه آیت‌الله خامنه‌ای برای همکاری با آمریکا علیه «خلافت اسلامی» است، وزیر خارجه ایران پاسخ داده است «آن گزارش‌ها دقیق نیست».

پیشتر مر ضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز انتشار گزارش در مورد همکاری میان دو کشور علیه گروه اسلام‌گرای افراطی «خلافت اسلامی» (داعش) را رد کرده بود.

با این همه هر دو کشور در حال حاضر مشغول کمک کردن به نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد در خاک عراق هستند.

گفت‌وگو بر سر مسائل حقوق بشری

دیدار میان آقای ظریف و مارتین لیدگارد، وزیر خارجه دانمارک، در مشهد و طی سفر استانی رئیس‌جمهوری ایران به استان خراسان رضوی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزیر خارجه ایران در این دیدار گفته است «به رغم تفاوت دیدگاه ایران و اتحادیه اروپا در برخی موضوعات حقوق بشری، طرفین می‌توانند در این رابطه گفت‌وگوهای سودمندی داشته باشند.»

خبرگزاری ایسنا نیز با اشاره به اعلام «آمادگی» دولت ایران برای «هرگونه گفت‌وگوی صریح و باز» در این مورد گفته است مردم این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری به «معتدل‌ترین» نامزد ممکن رای داده‌اند.

مقام‌های اروپایی پیشتر نیز بر موضوع حقوق بشر تاکید و مسئله گفت‌وگو در این مورد را با مقام‌های ایرانی مطرح کرده‌اند.

از جمله در بهمن ماه گذشته وزیر خارجه ایران گفته بود به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «پیشنهاد داده است» تا گفت‌وگوها بر سر مسائل حقوق بشر در ایران «احیا شود».

اما در پی سفر خانم اشتون از ایران، او با گروهی از فعالان زن ایرانی نیز دیداری کرد که این موضوع با انتقادهای تهران روبه‌رو شد.

سازمان بین‌المللی طی ماه‌های گذشته تهران را متهم به ادامه یا افزایش فشارها بر فعالان، روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران یا اقلیت‌های مذهبی کرده‌اند؛ از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر، در پایان مرداد ماه از مقام‌های ایران خواست تا ده‌ها تن از کسانی را که به گفته این نهاد تنها به دلیل ابراز عقاید و نظرات‌شان دستگیر و زندانی شده‌اند، «بلافاصله و بی‌قید وشرط» آزاد کند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید آخرین سفر یک وزیر خارجه دانمارک به ایران ده سال پیش انجام شده بود.

دولت ایران در تلاش است تا روابط خود با کشورهای اروپایی را در حالی‌که مذاکرات اتمی تهران و کشورهای ۵+۱ در جریان است، بهبود ببخشد و در این مورد نیز مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران سفرهایی را به پایتخت‌های اروپایی انجام داده‌اند.

طی یکی از تازه‌ترین این سفرها، در دیدار معاون وزیر خارجه ایران از پراگ، وزیر خارجه جمهوری چک گفت گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با تهران در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG