لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

لاوروف: روسیه به عراق و سوریه برای نبرد با داعش تسلیحات می‌دهد


لاوروف می‌گوید روش روسیه بهتر از روش‌های دیگر است
لاوروف می‌گوید روش روسیه بهتر از روش‌های دیگر است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با نام بردن از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به عنوان «مهم‌ترین تهدید امنیتی» برای آن کشور، می‌گوید مسکو دولت‌ها در عراق و سوریه را برای نبرد با این گروه افراطی مسلح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف در گفت‌وگویی با سه شبکه رادیویی، ۲ اردیبهشت ماه، گفته است «حکومت اسلامی در این لحظه دشمن اصلی ما است. حتی اگر تنها مسئله حضور صدها روس، اروپایی و آمریکایی را که در کنار آنها می‌جنگند، در نظر بگیریم.»

او افزوده است «آنها همین الان هم برگشته‌اند… و ممکن است دست به عملکردی خشن داخل کشور بزنند».

به گفته وزیر خارجه روسیه، مسکو هم به دولت مرکزی در بغداد و هم دولت بشار اسد در سوریه، کمک تسلیحاتی می‌کند؛ «ما به دولت عراق و سوریه -احتمالا- بهتر از هر کس دیگری کمک می‌کنیم؛ به این ترتیب که به ارتش و نیروهای امنیتی آنها سلاح می‌رسانیم».

روسیه از جمله منتقدان حملات هوایی کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع «حکومت اسلامی» به شمار می‌رود. از سوی دیگر غرب، منتقد مسکو در حمایت آن از دولت بشار اسد است. برخی کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی، نیز از منتقدان مسکو در قبال سیاست آن کشور در مورد دمشق به شمار می‌روند. از سوی دیگر تهران از متحدان مسکو در حمایت از حکومت بشار اسد است.

لاوروف توضیحی در مورد جزئیات سلاح‌هایی که روسیه در اختیار دولت‌های دو کشور می‌گذارد، نداده است.

دولت روسیه خود با جنبش‌های افراطی اسلام‌گرا و نیز برخی شورش‌ها در مناطق مسلمان‌نشین روبه‌رو است.

رویترز می‌گوید ولادیمیر پوتین هشدار داده است «دیگر کشورها» ممکن است از افراطیون اسلام‌گرا برای تضعیف مسکو بهره ببرند.

XS
SM
MD
LG