لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

«بازگشت» رهبر کره شمالی به انظار عمومی


خبرگزاری رسمی کره شمالی، روز سه‌شنبه با انتشار خبر و تصاویری، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، را در حال «بازدید» از یک مجتمع ساختمانی نشان داده است؛ او به مدت چهل روز از انظار عمومی غایب بود و در مراسم مهم دولتی آن کشور نیز شرکت نکرده بود.

بازگشت رهبر کره شمالی به فعالیت‌ها و انظار عمومی در پی آن انجام می‌شود که غیبت او موجی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها را در موارد گوناگون، از جمله وضعیت سلامت او یا تغییرات احتمالی قدرت همراه داشته است.

علاوه بر خبرگزاری رسمی کره شمالی، روزنامه رسمی «رودونگ شینمون» نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

در تصاویر، رهبر کره شمالی «عصا» در دست دارد.

رسانه‌های رسمی کره شمالی تاریخ بازدید از مجتمع ساختمانی را منتشر نکرده‌اند، اما خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، می‌گوید اخبار مربوط به فعالیت‌ رهبر کره شمالی به طور معمول با یک روز تاخیر منتشر می‌شوند.

در بخشی از گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی آمده است «او از تماشای نمای بیرونی ساختمان عمومی که به شکل زیبایی با کاشی‌های رنگارنگ تزئین شده بود، خوشوقت بود و گفت آنها (ساختمان‌ها) بسیار زیبا به نظر می‌رسند».

به گفته این خبرگزاری مجتمع ساختمانی که کیم جونگ‌اون از آن بازدید کرده، برای «دانشمندان» آن کشور ساخته شده است.

او در عین حال گفته است «دانشمندان ما میهن‌پرستانی هستند که زندگی خود را صرف ساختن کشوری قدرتمند و ثروتمند می‌کنند. لازم است که همیشه از آنها مراقبت کرد و برای آنها ارجحیت قائل شد».

در بازدید از این مجتمع مسکونی، هوانگ پیانگ‌سو، مدیر دفتر سیاسی ارتش کره شمالی (از بانفوذترین چهره‌های سیاسی در پیونگ‌یانگ)، چو ریونگ‌هه، منشی حزب کارگران آن کشور، و گروهی دیگر از مقام‌های عالی‌رتبه، رهبر کره شمالی را همراهی کرده‌اند.

کیم جونگ‌اون از سوم سپتامبر تا کنون در انظار عمومی دیده نشده است.

شایعات و گمانه‌زنی‌های گوناگونی در این مدت منتشر شدند که برخی از بیماری یا وضعیت بحرانی سلامت او می‌گفتند و برخی حتی احتمال مرگ یا کودتا را در آن کشور مطرح می‌کردند.

سئول و واشینگتن، احتمال تغییر قدرت در آن کشور را بر اساس یافته‌های اطلاعاتی خود رد کرده بودند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی می‌گوید، مقام‌های سئول احتمال می‌دهند پای او جراحی شده است.

کیم جونگ‌اون از سال ۲۰۱۱ در پی مرگ پدر خود به قدرت رسید. او در این مدت دست به اقداماتی در ساختار سیاسی آن کشور زد -از جمله اعدام شوهرعمه‌اش- که تحلیلگران آن‌ها را تلاشی برای تثبیت قدرت، ارزیابی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG